skip to Main Content

ایمپلنت بهتر است یا دندان مصنوعی

5/5 - (2 امتیاز)

از دست دادن دندان‌ها، چه به دلیل پوسیدگی، بیماری‌های لثه یا آسیب‌های مختلف، می‌تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد تاثیر بگذارد. دو مورد از اصلی ترین جایگزین های دندان از دست رفته دندان مصنوعی متحرک و کاشت ایمپلنت دندانی است؛ اما انتخاب ایمپلنت یا دندان مصنوعی می تواند محل چالش باشد.

به عبارتی دیگر جویدن غذا، صحبت کردن و اعتماد به نفس، همگی تحت تاثیر از دست رفتن دندان‌ها قرار می‌گیرند و جای خالی دندان نیز وضعیت سلامت لثه و استخوان فک را تحت تأثیر قرار می دهد. در این مقاله، به بررسی دقیق مزایا و معایب هر دو روش می‌پردازیم تا به شما در انتخاب بهترین گزینه برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته کمک کنیم.

مزایا و معایب ایمپلنت دندان

ایمپلنت، ریشه‌ای مصنوعی از جنس تیتانیوم است که در استخوان فک جایگذاری می‌شود و سپس تاج دندان بر روی آن قرار می‌گیرد. ایمپلنت‌ها به دلیل ثبات و استحکام بالا، به عنوان جایگزینی ایده‌آل برای دندان‌های از دست رفته شناخته می‌شوند.

ایمپلنت‌ها از نظر ظاهری بسیار شبیه به دندان‌های طبیعی هستند و می‌توانند لبخندی ایده‌آل را به شما هدیه دهند. این پروتزهای دندانی همچنین به شما امکان می‌دهند تا به طور طبیعی غذا را جویده و صحبت کنید. ایمپلنت‌ها با تحریک استخوان فک، از تحلیل رفتن آن جلوگیری می‌کنند و در صورت مراقبت صحیح، می‌توانند تا سال‌های متمادی عمر کنند.

در مقابل اما به نسبت سایر روش ها از جمله به کارگیری دندان مصنوعی، کاشت ایمپلنت هزینه بالاتری دارد و برای کاشت آن نیاز به جراحی جزئی است. ضمن اینکه مراجل آماده‌سازی، کاشت و تکمیل ایمپلنت به نسبت طولانی بوده و ممکن است تا ماه یا بیشتر نیز طول بکشد. در ادامه برای انتخاب بین ایمپلنت یا دندان مصنوعی باید نگاهی نیز به ویژگی ها و مزایای دندان مصنوعی داشته باشیم.

بیشتر بدانید: اگر پیچ ایمپلنت بیفتد چه کنیم

مزایا و معایب ایمپلنت دندان

دندان مصنوعی و مزایا و معایب آن

دندان مصنوعی، پروتزی متحرک است که از جنس آکریلیک یا فلز ساخته می‌شود و جایگزینی برای تمام دندان‌های یک فک یا بخش‌هایی از آن است. دندان مصنوعی در مقایسه با ایمپلنت، هزینه کمتری دارد و ساخت و نصب آن سریع‌تر انجام می‌شود؛ برای استفاده از دندان مصنوعی، نیازی به جراحی نیست. اما عدم ثبات و تفاوت ظاهری آن با دندان های طبیعی از جمله معایب برجسته به شمار می آید.

کارایی ایمپلنت بهتر است یا دندان مصنوعی؟

کارایی یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب روش جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. ایمپلنت‌ها به دلیل اتصال به استخوان فک، ثبات و استحکام بالایی دارند و به شما امکان می‌دهند تا به طور طبیعی غذا را جویده و صحبت کنید. از سویی دیگر ایمپلنت دندان از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری کرده و به حفظ سلامت لثه‌ها کمک می‌کنند.

با جایگزینی دندان‌های از دست رفته، اعتماد به نفس شما در لبخند زدن و صحبت کردن افزایش می‌یابد. اما جویدن غذا با دندان مصنوعی متحرک ممکن است دشوارتر بوده و نیاز به عادت کردن دارد همچنین به دلیل عدم ثبات کافی، این پروتزها ممکن است در حین صحبت کردن جابجا شده و مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین ایمپلت به دلیل عملکردی مشابه دندان‌های طبیعی و ثبات و استحکام بالا، کارایی به مراتب بهتری در مقایسه با دندان مصنوعی دارند.

دندان مصنوعی و مزایا و معایب آن

انتخاب ایده‌آل بین ایمپلنت دندان و دندان مصنوعی

انتخاب بین ایمپلنت و دندان مصنوعی به عوامل مختلفی مانند شرایط دهان و دندان، وضعیت سلامتی، بودجه و انتظارات شما بستگی دارد. بیش از هرچیز نظر دندانپزشک در این زمینه تعیین کننده خواهد بود. ممکن است وضعیت فک شما از لحاظ ساختار برای دریافت ایمپلنت مناسب نباشد که در این صورت نیاز به استفاده از دندان مصنوعی خواهد بود. ضمن اینکه بودجه نیز در انتخاب بین این دو بسیار تعیین کننده است و هزینه جراحی و کاشت ایمپلنت معمولاً بالاتر است.

بیشتر بدانید: قیمت ایمپلنت دندان

کارایی ایمپلنت بهتر است یا دندان مصنوعی؟

نگهداری از ایمپلنت و دندان مصنوعی

نگهداری از ایمپلنت و دندان مصنوعی هر دو اهمیت بالایی دارد، اما سطح مراقبت آنها متفاوت است. مراقبت از ایمپلنت مشابه دندان‌های طبیعی است و نیاز به مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و معاینات منظم دندانپزشکی دارند. همچنین با مراقبت صحیح، می‌توانند تا سال‌های متمادی عمر کنند.

از سویی دیگر دندان مصنوعی باید به طور مرتب با مواد شوینده مخصوص تمیز شوند و برای ثبات در دهان، نیاز به چسب یا مواد نگهدارنده دارند. همچنین در صورت عدم مراقبت صحیح، ممکن است پروتزها بشکنند و نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند. بنابراین نگهداری از ایمپلنت در مقایسه با دندان مصنوعی راحت‌تر است و به مراقبت روزانه مشابه دندان‌های طبیعی نیاز دارد.

بیشتر بدانید: ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان

ایمپلنت کنیم یا دندان مصنوعی بگذاریم؟

همانطور که در این متن نیز اشاره شد، انتخاب بین ایمپلنت و دندان مصنوعی به عوامل مختلفی مانند شرایط دهان و دندان، وضعیت سلامتی، بودجه و انتظارات شما بستگی دارد.

ایمپلنت‌ها به دلیل مزایای متعددی که دارند، به عنوان بهترین گزینه برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته شناخته می‌شوند. با این حال، هزینه بالا و نیاز به جراحی، ممکن است برای برخی افراد چالش‌برانگیز باشد. دندان مصنوعی، گزینه‌ای ارزان‌تر و سریع‌تر است، اما از نظر ظاهری و عملکردی، به پای ایمپلنت نمی‌رسد.

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر با کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدرضا دل آرام تماس بگیرید.

دکتر دل آرام

دکتر محمد رضا دل آرام متخصص جراحی لثه و ایمپلنت های دندانی و عضویت در:
انجمن پریودونتیست های ایران - انجمن ایمپلنتولوژی ایران - انجمن آکادمی پریودونتولوژی آمریکا
- انجمن آکادمی ایمپلنتولوژی آمریکا - دارای کورس جراحی های پیشرفته دهان از implantologie klinik در اولسبرگ آلمان - و نیز سخنران کنگره های دندانپزشکی
دارای مقالات علمی پژوهشی در ژورنال های داخلی و بین المللی

Back To Top