skip to Main Content
5/5 - (1 امتیاز)

یکی از درمان های زیبایی که برای دندانپزشکی مطرح می شود و شامل به کارگیری اقداماتی برای بهبود وضعیت ظاهری دندان است، اصلاح طرح لبخند نام دارد.

بلیچینگ، لمینت دندان، کامپوزیت دندان، روکش های تمام سرامیکی و… می تواند لبخندی زیبا را برای شما به ارمغان بیاورد. تاکید این اصلاح طرح لبخند بر آن است که دندان های فرد مرتب و سفید باشد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و روش های دیجیتال، اصلاح طرح لبخند به یک درمان آسان بدل شده است.

روش هایی برای اصلاح طرح لبخند

برای اصلاح طرح لبخند روش هایی همچون روکش های دندان، سفید کردن دندان، باندینگ (Dental Bonding)، لمینت سرامیکی و… به کار گرفته می شود. البته زمان مورد نیاز و همچنین اقدامات لازم برای اصلاح کردن طرح لبخند به وضعیت بیمار و نظر دندانپزشک بستگی دارد.

نکته مهم در اصلاح طرح لبخند این است که اولویت آن با ترمیم و درمان دندان های آسیب دیده یا پوسیده است. بنابراین صرفاً قرار نیست زیبایی دندان انجام شود بلکه باید مشکلات دندان به صورت ساختاری برطرف شوند.

بیشتر بدانید: سخت ترین مرحله ایمپلنت

روش هایی برای اصلاح طرح لبخند

اقدامات ترمیمی

همانطور که گفته شد در اصلاح طرح لبخند اولویت با ترمیم وضعیت دندان های آسیب دیده است. وضعیت های معیوب علاوه بر تاثیر به لبخند و صورت فرد، بر سلامتی دهان نیز تأثیر زیادی خواهد داشت. بنابراین برای اصلاح کردن طرح لبخند باید اقدامات زیر انجام شود:

  • ترمیم دندان های شکسته شده با بهره‌گیری از روکش های سرامیکی و لمینت
  • صاف کردن دندان های کج
  • جایگزینی دندان های از دست رفته با کمک ایمپلنت های دندانی، دندان مصنوعی و پروتز

درمان های لثه

ظاهر لثه در به دست آوردن لبخندی جذاب بسیار حیاتی است و صرف داشتن دندان های بی نقص برای زیبا کردن لبخند شما کافی نیس؛ بنابراین اصلاح طرح لبخند شامل بهبود ظاهر لثه ها نیز می شود. معمولاً در این روش رنگ و اندازه لثه مورد اصلاح قرار خواهد گرفت.

اصلاح فاصله افقی و عمودی دندان

اصلاح فاصله افقی و عمودی دندان

ممکن است که بین برخی از دندان ها فاصله وجود داشته باشد، بنابراین در اصلاح طرح لبخند، ونیرهای کامپوزیت برای بستن فاصله خفیف بین دندان ها و تغییر شکل آن ها به کار می رود.

از سویی دیگر ممکن است که دندان ها از لحاظ اندازه و ترازی دچار مشکل باشند؛ این مشکل معمولاً به دلیل وجود دندان های شکسته است که در این صورت با استفاده از روکش می توان به بهبود شکل این دندان ها کمک کرد و علاوه بر آن، تغییر رنگ دندان ها را نیز بین برد.

سفید کردن دندان

لکه دار بودن دندان ها جلوه ای منفی بر صورت فرد به هنگام لبخند دارد و این مشکل به دلایل مختلفی همچون عادات غذایی، سن، عوامل ژنتیکی و… ایجاد می شود و در نتیجه دندان های شما زرد یا کدر به نظر می رسند.

در اصلاح طرح لبخند با به کارگیری روش های درمانی مبتنی بر سفید کردن دندان، می توان لکه های روی دندان را محو کرد. در نتیجه شما می توانید با انتخاب شما یک روش حرفه ای سفید کننده دندان هایی درخشان را برای صورت خود به ارمغان بیاورید.

اصلاح طرح لبخند فوری چیست؟

اصلاح طرح لبخند فوری چیست؟

در برخی از موارد نیز می توان با به کارگیری یک مجموعه روکش منحصر به فرد به عنوان جایگزینی برای روش های ترمیمی اقدام کرد که به این روش اصلاح طرح لبخند فوری گفته می شود.

این نوع روکش های دندان به صورت متحرک و غیر ثابت هستند و در مواقع مورد نیاز می توانند مورد استفاده قرار گرفته و دوباره برداشته می شوند. این روش به عنووان جایگزینی برای سفید کردن دندان، زمانی به کار می رود سفید کردن مکرر احتیاج نباشد.

بیشتر بدانید: سخت ترین مرحله ایمپلنت

نکته پایانی

در این نوشتار سعی شد در مورد اصلاح طرح لبخند صحبت شود؛ همانطور که اشاره شد این روش درمانی بر اقدامات درمانی و زیبایی همچون رنگ دندان و همچنین پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته یا فاصله بین دندان ها و البته وضعیت لثه متمرکز است.

شما می توانید جهت ویزیت دکتر و بررسی وضعیت دندان خود با شماره های مطلب دکتر محمدرضا دل آرام تماس بگیرید.

Back To Top