درمان ریشه یا عصب کشی دندان چیست و در چه مواقعی نیاز است؟

ابتدا باید متذکر شوم که درمان ریشه ترجمه عبارتRoot canal therapy است که عبارتی صحیح است ولی خیلی علمی نیست.عبارت رایج‌تر در فارسی،عصب‌کشی است که متاسفانه عبارت دقیقی نیست هر چند کاربردی وسیع دارد.

در هر حال این درمان که برای آن اصطلاح فوق استفاده می‌شود را توضیح میدهم:

زمانی که دندان شروع به پوسیده شدن می‌کند و در مراحل اولیه پوسیدگی،علامتی احساس نمی‌شود و به همین دلیل همه مردم می‌بایست هر شش ماه یکبار توسط دندانپزشک کنترل و معاینه شوند تا این پوسیدگی‌های اولیه و ابتدایی تشخیص داده و درمان شوند.

در صورت عدم درمان، این پوسیدگی‌ها به تدریج عمیق‌تر و وسیع تر شده و دندان دارای علامت می‌شود؛ معمولا اولین علامتی که در دندان پوسیده احساس می‌شود،حساسیت نسبت به مواد غذایی شیرین است.

عصب کشی دندان به عبارت دیگر بعد از خوردن غذای شیرین مثل قند،عسل و یا خرما، احساس ناراحتی و درد در دندان ایجاد می‌شود.در صورت عمیق‌تر شدن پوسیدگی،حساسیت به مواد سرد و سرما ایجاد می‌شود به این معنی که با خوردن غذاها و یا مایعات خنک و سرد احساس درد در دندان بوجود می‌آید.

با عمیق‌تر شدن پوسیدگی،حساسیت به گرما و درد قابل توجه و خود بخود بوجود می‌آید که در این مرحله برای درمان دندان می‌بایست درمان ریشه یا همان عصب‌کشی انجام داد.

روت کانال یا درمان ریشه
با انجام درمان ریشه مناسب و دقیق درد و ناراحتی دندان از بین می‌رود و دندان هیچ‌گاه به تحریکات سرما و گرما حساسیت نشان نخواهد داد.

البته گاهی اوقات بعد از درمان ریشه ممکن است تا چند روز دندان دردناک باقی بماند به ویژه هنگامی که فشار به آن وارد می‌شود یعنی ممکن است هنگام جویدن احساس درد ایجاد شود.

این روند طبیعی است به این معنی که ممکن است بعد از درمان ریشه چند روز تا حتی دو هفته درد وجود داشته باشد ولی این مرحله گذراست و بهبودی حاصل خواهد شد.درمان ریشه یکی از مطمئن‌ترین درمان‌های دندانپزشکی است به طوری که در صورت انجام صحیح این درمان نزدیک به صد در صد موفقیت آمیز خواهد بود.

درمان ریشه مجدد چیست؟

درصورتیکه درمان ریشه صحیح انجام نشود(این می تواند علل مختلف داشته باشد که در زیر توضیح میدهم)،ممکن است بعد از چند ماه و یا چند سال،ریشه دندان درمان شده دچار عفونت،آبسه و یا درد شود.

در این صورت ممکن است درمان ریشه مجددیا اصطلاحا تجویز و انجام شود.اما متاسفانه این درمان مجدد ممکن است موفقیت خیلی بالایی نداشته باشد و ممکن است موفقیت درمان حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد باشد.

درمان ریشه مجدد
به همین دلیل بسیار مهم است که درمان ریشه اولیه به صورت دقیق و کامل انجام شود.درمان ریشه ناقص ممکن است به دلایل ذیل صورت گرفته باشد:عدم تبحر و توانایی دندانپزشک، مشکلات و پیچیدگی‌های ریشه دندان و یا مشکلات حین درمان.

در هر حال در صورتی که برای دندان درمان ریشه دقیق و کامل انجام شود و پس از آن تاج دندان نیز به نحو مناسبی ترمیم و یا روکش شود،دندان مذکور سال‌های سال می‌تواند باقی بماند.

در کلینیک ما درمان ریشه توسط متخصص درمان ریشه انجام می‌گیرد تا بهترین نتایج برای بیماران ارائه شود.

در دندانپزشکی مدرن درمان ریشه بهتر است توسط متخصص درمان ریشه انجام شود بویژه در مواردی که درمان نسبتا پیچیده است.