ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان

5/5 - (1 امتیاز)

یکی از اقدامات حیاتی در فرآیند ایمپلنت دندان، حفظ تراکم استخوانی با کیفیت است. بدین معنا که حتماً باید از حالت تحلیل نرفته استخوان فک اطمینان حاصل شود و در پاسخ به اینکه ایملپنت بعد از چند سال کشیدن دندان اجرا شود باید به این نکته دقت کرد.

ارزیابی کیفیت استخوان فک، یکی از مهم‌ترین عوامل است که دندان‌پزشک را قادر می‌سازد تا تصمیم بگیرد آیا شرایط مناسبی برای ایمپلنت‌ و کاشت ایمپلنت وجود دارد یا خیر. همچنین، بسیاری از افراد به دلیل ریزش دندان‌ها از یک سن معین به بعد، جایگزین کردن دندان را به تعویق می اندازند که همین نیز منجر به پوسیدگی و تحلیل استخوان فک شود.

افراد با درک درست از وضعیت خود و آمادگی برای اقدامات به موقع می‌توانند جلوی این مشکلات را بگیرند. به عنوان مثال، پس از کشیده شدن دندان، اگر استخوان فک به اندازه کافی متراکم باشد، امکان استفاده از ایمپلنت فوری وجود دارد. در ادامه به این موضوع می پردازیم که ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان ممکن است.

مناسب ترین زمان برای ایمپلنت دندان

در زمینه ایمپلنت‌گذاری، بهتر است زمان‌های مناسب برای اقدام را در نظر گرفت. اگر نیاز به ایمپلنت‌گذاری دندان‌های فک بالا وجود دارد، مناسب ترین زمان برای ایمپلنت دندان برای فک بالا حدود دو تا سه ماه بعد از کشیدن است.

اما اگر تصمیم به ایمپلنت‌گذاری دندان‌های فک پایین دارید، مناسب است تا چهار تا پنج ماه صبر نمایید. در صورت داشتن تراکم استخوان کافی، امکان ایمپلنت فوری پس از کشیده شدن دندان وجود دارد.

بیشتر بدانید: ایمپلنت برای افراد سیگاری

مناسب ترین زمان برای ایمپلنت دندان

 

بررسی وضعیت سلامتی بیمار برای ایمپلنت

نکته دیگری که باید برای ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان در نظر گرفت، بررسی وضعیت سلامتی بیمار برای ایمپلنت است. برای شروع فرآیند ایمپلنت‌گذاری، بیمار باید بدون هیچگونه علائم بیماری لثه‌ای یا عفونت باشد و همچنین از یک روحیه مثبت برخوردار باشد.

اگر فرد از بیماری‌هایی چون قند خون کنترل نشده رنج می‌برد، این ممکن است ایمپلنت‌گذاری مناسب نباشد، زیرا استخوان آنان به دلیل ویژگی‌های پودر مانند، پایه خوبی برای کاشت دندان فراهم نمی‌آورد.

در کل، فارغ از اینکه ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان یا چند ماه انجام شود، امکان ایمپلنت‌گذاری در هر زمانی وجود دارد و این بیش از هر چیز بسته به تشخیص و پیشنهادات دندان‌پزشک و وضعیت سلامتی فک بیمار است.

مناسب ترین زمان ایملپنت بعد از چند سال کشیدن دندان

احتمال کاشت ایمپلنت حتی چند سال پس از خلع دندان وجود دارد. در کل، موفقیت کاشت ایمپلنت به دو عامل اساسی وابسته است؛ سلامتی فک و لثه. عمدتاً پس از مدتی از دست دادن دندان و خالی ماندن جای آن، این فاصله ممکن است بر دندان‌های دیگر تأثیر بگذارد و باعث جابه‌جایی آنها شود. اما برای ایمپلنت، این مشکل می‌تواند با استفاده از پیوند استخوان حل گردد و فک را برای پذیرش ایمپلنت آماده کند.

 

مناسب ترین زمان ایملپنت بعد از چند سال کشیدن دندان

ترمیم استخوان پیش از ایمپلنت

ترمیم تحلیل استخوان پیش از ایمپلنت یک روش درمانی است که در آن استخوان فک تحلیل رفته با مواد پیوندی جایگزین می‌شود تا امکان کاشت ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان فراهم شود. این روش می‌تواند بهبود عملکرد، زیبایی و سلامت دهان را افزایش دهد.

انواع مواد پیوندی استخوان تحلیل رفته دندان عبارت‌اند از:

  1. اتوگرافت: استخوان از خود بدن بیمار گرفته می‌شود و در محل تحلیل رفته قرار می‌گیرد. این روش دارای درصد موفقیت بالا است اما نیاز به جراحی دومی برای برداشت استخوان دارد.
  2. آلوگرافت: استخوان از بدن فرد دیگری گرفته می‌شود و به صورت استریل شده در محل تحلیل رفته قرار می‌گیرد. این روش معمولا از افراد فوت شده تهیه می‌شود و ممکن است خطر انتقال بیماری‌ها را داشته باشد.
  3. زنوگرافت: استخوان از حیوانات دیگر مانند گاو گرفته می‌شود و به صورت استریل شده و با مواد آلی مخلوط شده در محل تحلیل رفته قرار می‌گیرد. این روش جزو موارد پرطرفدار در کشور ما است اما ممکن است باعث واکنش‌های التهابی شود.
  4. آلوپلاست: مواد مصنوعی مانند سرامیک، هیدروکسی آپاتیت و گرافت می‌شوند و در محل تحلیل رفته قرار می‌گیرند. این روش دارای هزینه کمتر و عدم نیاز به جراحی دومی است اما ممکن است باعث عدم انطباق با بدن بیمار شود.

برای انتخاب بهترین روش پیوند استخوان تحلیل رفته دندان قبل از ایمپلنت باید به عواملی مانند میزان تحلیل استخوان، وضعیت سلامتی بیمار، هزینه و مدت زمان درمان توجه کرد. بهتر است این موضوع را با دندانپزشک مشورت کنید و از او اطلاعات بیشتری دریافت کنید.

بیشتر بدانید: ریشه دندان از چند لایه تشکیل شده است

چه زمانی برای ایمپلنت دندان اقدام کنیم؟

چه زمانی برای ایمپلنت دندان اقدام کنیم؟

در کل، فارغ از اینکه ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان یا چند ماه انجام شود، امکان ایمپلنت‌گذاری در هر زمانی وجود دارد و این بیش از هر چیز بسته به تشخیص و توصیه های دندان‌پزشک و وضعیت سلامتی فک بیمار است.

حتی ایمپلنت‌گذاری سال‌ها پس از کشیدن دندان نیز امکان‌پذیر است. با توجه به اینکه ایمپلنت از جنس تیتانیوم است، واکنشی نشان نمی‌دهد و در طول زمان، جوش‌خوردن ایمپلنت با لثه به نحو بهتری انجام می‌شود. هرگونه مشکلات ممکن در فک نیز با انجام پروسه پیوند، در نهایت حل می‌شوند.

شما می توانید برای اینکه بدانید چه زمانی برای ایمپلنت دندان باید اقدام کنید، با کلینیک دندانپزشکی دکتر محمد رضا دل آرام تماس بگیرید.

پیمایش به بالا