بهترین سن برای انجام ارتودنسی

5/5 - (1 امتیاز)

از آنجایی که دندان های دائمی کودک در سن هفت سالگی رشد کرده و در حال تشکیل ظاهر نهایی خود هستند، از این سن به عنوان سن اولیه معاینه نام برده می شود و می تواند بهترین سن برای انجام ارتودنسی باشد.

شروع درمان ارتودنسی در مواردی که دکتر تشخیص می دهد، از بروز مشکلات بعدی دندان ها جلوگیری می کند. این روش درمانی همچنین باعث می شود فک ها به صورت استاندارد رشد کنند.

انجام ارتودنسی و معاینات دوره ای دندان

آن طور که انجمن ارتودنسی آمریکا پیشنهاد داده است، در ۷ سالگی معاینات مربوط به ارتودنسی نیز انجام پذیرد، با این حال معاینه شرط لازم برای شروع درمان ارتودنسی نیست.

اگر معلوم شود که دندان کودک با معیارهای مشخص شده همخوانی ندارد، پیش‌نیازهایی برای تعیین زمان مناسب ارتودنسی انجام می‌شود. پزشک با انجام چند معاینه، تصمیم می‌گیرد که سن انجام ارتودنسی کودک چه زمانی است.

بیشتر بدانید: دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت چیست

آیا انجام ارتودنسی در سنین کم بهتر است؟

آیا انجام ارتودنسی در سنین کم بهتر است؟

اگر درمان مشکلات فک مطرح باشد، پایین‌تر بودن سن انجام ارتودنسی نیز بهتر است. ارتودنسی برای رفع ناهنجاری دندان ها صورت می‌گیرد، اما می‌تواند همچنین از پیشگیری از مشکلات فک نیز مؤثر باشد. البته این درمان باید در سنین کم انجام شود تا اختلالات فک افزایش نیابند.

در غیر این صورت، ارتودنسی در سنین بالا قادر به درمان اختلالات فک نخواهد بود و باید از جراحی فک استفاده کرد. این درمان هم هزینه بالایی دارد و هم دوره درمان آن سخت است.

بنابراین توصیه می‌شود که در طول رشد کودک، معاینات ارتودنسی انجام داده شود و اگر لازم باشد، ارتودنسی را در سنین کم برای کودک در نظر بگیرید. این کار باعث می‌شود هم دندان ها صاف و همانند هم رشد کنند و هم از ایجاد اختلالات فک جلوگیری شود.

افزایش سن بیمار و طول درمان ارتودنسی

یکی دیگر از مواردی که در مورد سن انجام ارتودنسی مطرح می شود، طول درمان است. ارتودنسی برای تصحیح ناهنجاری دندان و فک انجام می‌شود، اما با گذشت زمان، سرعت رشد این دو قسمت کاهش می‌یابد و در نهایت متوقف می‌شود و این دو قسمت به حالت سخت تری می‌رسند.

به همین دلیل، مدت زمان درمان ارتودنسی طولانی‌تر می‌شود و کارایی آن کمتر می‌شود. اگر ارتودنسی در سنین کم انجام شود، به دلیل شرایط بهتر دندان، لثه و فک، نتایج آن بسیار بهتر خواهد بود. علاوه بر سن بیمار، عواملی مانند مقدار و نوع ناهنجاری‌ها و همچنین شرایط بهداشتی که فرد رعایت می‌کند، نیز بر نتایج ارتودنسی تأثیر دارند.

افزایش سن بیمار و طول درمان ارتودنسی

آیا احتمال بازگشت ناهنجاری فک وجود دارد؟

ارتودنسی برای بهبود ناهنجاری دندان و فک انجام می‌شود، اما نگرانی برخی از افراد در مورد بازگشت نتایج بی‌اساس است. زیرا وقتی دندان تحت تاثیر ارتودنسی به حالت ثابت برسد، دیگر به ناهنجاری اولیه برنمی‌گردد. در همین حالت نیز رشد طبیعی خود را ادامه می‌دهد و اثر ارتودنسی حفظ می‌شود.

اگر سن انجام ارتودنسی بالاتر باشد، احتمال بازگشت بیشتر خواهد بود که البته برای جلوگیری از این مشکل، از نگه دارنده در سنین بالا نیز استفاده می‌شود. البته علاوه بر اینها، پیروی از همه نکاتی که دندانپزشک می‌گوید و انجام مراقبت‌های لازم در طول و پس از ارتودنسی نیز بر نتایج نهایی مؤثر خواهند بود.

ناهجاری های دندان پس از ارتودنسی

ارتودنسی برای رفع ناهنجاری دندان و فک انجام می‌شود، اما سن انجام ارتودنسی به نوع و شدت اختلالات بستگی دارد. برای مثال، برخی از ناهنجاری‌ها که نیازمند ارتودنسی در سن کم هستند، عبارتند از نامتناسب بودن فک‌ها (فک پایین جلوتر از حد طبیعی)، کراس بایت و سایر مشکلات فکی.

همچنین، اگر کودک عاداتی داشته باشد که بر رشد دندان تأثیر می‌گذارند، مانند مکیدن انگشت، سن ارتودنسی مهم می‌شود. در مورد کودکانی که مشکل تنفس دارند نیز، ارتودنسی در معاینات اولیه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

بیشتر بدانید: هزینه ایمپلنت دندان با بیمه چگونه است؟ آیا بیمه تامین اجتماعی هزینه ایمپلنت را پرداخت میکند؟

تأثیر سن انجام ارتودنسی بر طول عمر دندان

تأثیر سن انجام ارتودنسی بر طول عمر دندان

ارتودنسی برای بهبود چیدمان و تعادل دندان ها انجام می‌شود، اما این کار نه تنها بر زیبایی و ظاهر تأثیر دارد که همچنین باعث می‌شود دندان ها و ریشه‌های آنها در هنگام غذا خوردن فشار کمتری متحمل شوند.

دندان ها وقتی به صورت مرتب و عمود بر کنار هم قرار گیرند، کمترین نیرو را به تاج و ریشه دندان منتقل می‌کنند که خود باعث افزایش عمر دندان می‌شود. اما دندانی که با دیگر دندان ها در زاویه و جهت متفاوتی باشد، دچار فشارهای زیادتری می‌شود و احتمال آسیب دیدن یا تخریب بافت ریشه و دندان وجود دارد. پس می‌توان با ارتودنسی این مشکل را رفع کرد و به نحوی باعث افزایش طول عمر دندان شد.

بنابراین تأثیر سن انجام ارتودنسی بر طول عمر دندان را نباید دست کم گرفت. همچنین ارتودنسی باعث می‌شود که مراقبت و نظافت دندان ها بهتر انجام شود و جرم کمتری در دهان فرد تشکیل شود. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد خدمات ارتودنسی دندان با کلینیک دندانپزکشی دکتر محمدرضا دل آرام تماس بگیرید.

پیمایش به بالا