جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
کلینیک دکتر دل آرام

دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت چیست

5/5 - (1 امتیاز)

دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت یک دسته از دندان‌های مصنوعی است که با استفاده از پایه ایمپلنت (پیچ) به استخوان فک شما متصل می‌شود و برای همیشه در دهان شما می‌ماند. این دندان مصنوعی با چند ایمپلنت دندانی محکم می‌گردد و به تدریج بخشی از استخوان فک شما می‌شود.

دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت در مقابل دندان مصنوعی‌های سنتی (که روی لثه نصب می‌شدند و می‌توانستند حرکت کنند)، از طریق پیچ به استخوان فک شما وصل می‌شوند؛ به این معنی که همان دندان مصنوعی، اما بدون امکان تغییر مکان و کاملا مشابه یک دندان واقعی هستند. برای بهره‌گیری از این نوع دندان مصنوعی به خدمات ایملپنت کردن دندان نیاز خواهید داشت.

فایده ایمپلنت برای استخوان

استخوان یک ساختار زیستی است که برای نگهداری اندازه و سختی خود به تحریک مداوم احتیاج دارد که برای استخوان های دندان این تحرک از جانب دندان ها صورت می گیرد.

وقتی دندان‌ها از بین بروند، استخوانی که پیش از این آن‌ها را در بر گرفته و حمایت کرده بود، شکسته می‌شود. اگر این مشکل پایدار بماند، ممکن است صورت شما آویزان شود که باعث می‌شود ظاهر شما سالخورده‌تر به نظر برسد.

دندان مصنوعی های متحرک نمی توانند نقش دندان ثابت را برای استخوان ایفا کنند اما با به کار گیری دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری خواهد شد.

بیشتر بدانید: بهترین مرکز ایمپلنت در تهران چه شرایطی لازم است؟

کارکرد دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت

کارکرد دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت

ایمپلنت دندان یک پایه کوچک و دارای پیچ است که جایگزین ریشه‌ی دندان می‌شود. این میله مانند ریشه‌ی دندان واقعی، در استخوان زیر لثه نصب می‌شود. ایمپلنت‌ها از تیتانیوم ساخته شده‌اند که قابلیت منحصر به فرد اتصال با استخوان را در فرآیندی به نام استخوان‌سازی دارد. این ویژگی باعث می‌شود ایمپلنت‌ها بسیار مستحکم و قابل اعتماد باشند.

سیستم‌های مدرن ایمپلنت امروزی کمترین تعداد ایمپلنت‌ها را برای حمایت از بیشترین تعداد دندان‌ها فراهم می‌کنند. این یعنی می‌توان با چهار ایمپلنت از قوس کامل (فک بالا یا پایین) دندان‌های جدیدِ ثابت و بی‌حرکت حمایت کرد.

چگونگی کاشت ایمپلنت ثابت با ایملپنت

برای کاشت ایمپلنت نخست باید عکسی سه بعدی از فک گرفته شود تا موقعیت ساختارهای آناتومیکی مثل استخوان، سینوس‌ها و عصب‌ها مشخص شوند. این کار برای مشخص کردن تعداد پایه های لازم جهت کاشت دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت لازم است.

همچنین برای هر ایمپلنت باید کانالی در استخوان به وجود بیاید؛ این کار تخت بی حسی موضعی انجام می‌شود، در نتیجه بیمار چیزی متوجه نخواهد شد. زمانی که ایمپلنت ها در محل خود قرار گیرند، یک دسته دندان موقت روی آن قرار می گیرد و فرآیند ترمیم و جوش خوردن ایمپلنت ها حدوداً سه ماه طول می کشد.

پس از پایان فرآیند استخوان‌سازی، دندان‌های دایمی به پایه ایمپلنت متصل می شود و به این ترتیب فرآیند نصب دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت کامل خواهد شد.

کاشت دندان مصنوعی ایملپنت برای چه کسانی مناسب است؟

کاشت دندان مصنوعی ایملپنت برای چه کسانی مناسب است؟

به طور کلی افرادی که دندان‌های زیادی را از دست داده‌اند و به دنبال یک راه حل جایگزینی سریع و یکجا هستند. کسانی که به دندان مصنوعی‌های ساده و قابل حرکت علاقمند نیستند و یا از دندان مصنوعی معمولی خسته شده اند.

همچنین افرادی که از کیفیت خوب استخوان فک برخوردار هستند و در نهایت افرادی که در سنین جوانی تا میانسالی قرار دارند کاندیدای خوبی برای دریافت دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت هستند.

تعداد پایه ها در دندان مصنوعی ثابت

تعداد پایه‌های ایمپلنت برای دندان مصنوعی ثابت بستگی به تعداد دندان‌های از دست رفته و کیفیت استخوان فک دارد. به طور کلی، تعداد پایه‌های دندان مصنوعی در این روش بین ۲ تا ۸ پایه متفاوت خواهد بود.

تشخیص اینکه چه تعداد پایه برای دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت لازم است پس از معاینات و تعیین وضعیت فک شما مشخص خواهد شد.

قیمت دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت

قیمت دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت به نسبت پروتزهای جداشدنی گران‌تر هستند؛ عوامل دیگری نیز بر گران‌تر بودن قیمت دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت تاثیرگذار خواهند بود که عبارتند از:

  • احتمال نیاز به خدماتی چون سینوس لیفت و پیوند استخوان
  • کشور سازنده و برند ایمپلنت
  • تعداد پایه برای قرار گرفتن دندان مصنوعی
  • تعداد روکش و پونتیک
  • جنس روکش و پروتز

بیشتر بدانید: کاشت یا ایمپلنت دندان جلو

نکته پایانی

در این مطلب به دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت پرداختیم؛ گفتنی است که این نوع دندان ها نیز باید همچون دندان اصلی مورد رسیدگی قرار بگیرند تا نیاز به ترمیم ایمپلنت یا ریسک شکست آن پایین بیاید.

شما می توانید برای دریافت انواع خدمات ایمپلنت با مطب دکتر محمدرضا دل آرام تماس بگیرید.

پیمایش به بالا