skip to Main Content

بیلداپ یا بازسازی دندان چیست

5/5 - (1 امتیاز)

بیلداپ یک روش ترمیم دندان است که می‌توان از مواد مختلفی مانند کامپوزیت یا آمالگام برای آن استفاده کرد و با این کار ساختار و عملکرد دندان‌های آسیب‌دیده یا درمان ریشه شده را بازگردانده و تقویت می‌کند.

این روش از محافظه کارانه ترین درمان‌های دندانپزشکی است و بر حفظ حداکثری دندان طبیعی تمرکز دارد.در ادامه بیشتر به این دو ماده که در بیلداپ یا بازسازی دندان استفاده می شوند پرداخته ایم:

  • آمالگام: یک ماده فلزی است که از جیوه، نقره، قلع و مس تشکیل شده است. این ماده رنگی تیره و نقره‌ای دارد و برای پر کردن دندان‌های عقب مناسب است. آمالگام مقاوم، مقرون به صرفه و ماندگار است، اما ممکن است باعث حساسیت، تغییر رنگ و شکستگی دندان شود.
  • کامپوزیت: یک ماده رزینی است که از پلاستیک و ذرات شیشه‌ای تشکیل شده است. این ماده رنگی سفید دارد و برای پر کردن دندان‌های جلویی و عقبی مناسب است. کامپوزیت با رنگ دندان سازگار است، اما ممکن است باعث حساسیت، تغییر رنگ و ساییدگی شود.

طول عمر بیلداپ دندان چقدر است؟

همچون هر روش پزشکی و دندانپزشکی، بیلداپ یا بازسازی دندان برای دوام طول عمر به عوامل متعددی وابسته است؛ مثلاً مقدار بافت دندانی که باقی مانده و میزان فشاری که بر روی دندان اعمال می‌شود بر طول عمر بیلداپ تأثیرگذار خواهد بود.

علاوه بر این میزان رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله عوامل تعیین کننده برای مدت زمان دوام آوردن بازسازی دندان است.

بیشتر بدانید: علت دندان درد بعد از عصب کشی

تفاوت بیلداپ و روکش دندان در چیست؟

تفاوت بیلداپ و روکش دندان در چیست؟

بیلداپ و روکش دو روش متفاوت برای ترمیم دندان هستند که از چند جنبه با هم تفاوت دارند؛ این تفاوت‌ها عبارتند:

  • میزان حفظ دندان: در بیلداپ هدف این است که بافت طبیعی دندان تا حد امکان نگه داشته شود و با مواد ترمیمی آن را تقویت می کنند؛ اما در روکش باید قسمتی از دندان برش داده شود تا جایگاهی برای روکش به وجود بیاید.
  • تشخیص پوسیدگی مجدد: در بیلداپ اگر دندان دوباره پوسیده شود، دندانپزشک می‌تواند آن را مشاهده کند. اما در روکش این کار سخت‌تر است و ممکن است پوسیدگی زیر روکش پنهان بماند و به ریشه دندان برسد.
  • زمان درمان: در بیلداپ ترمیم دندان در یک جلسه انجام می‌شود. اما در روش روکش نیاز به چند جلسه است تا دندان آماده و قالب گیری شده و روکش را بر آن بچسبانند.

به طور کلی تفاوت اصلی بین بیلداپ یا بازسازی دندان و روکش دندان در میزان آسیب دیدگی و بافت باقی مانده دندان، نوع مواد استفاده شده و روش انجام درمان است. بیلداپ کمترین آسیب را به دندان وارد می‌کند و در مطب دندانپزشک انجام می‌شود، در حالی که روکش دندان نیاز به تراشیدن دندان و تهیه پروتز در لابراتوار دارد.

آمالگام یا کامپوزیت؟ کدام برای بیلداپ بهتر است؟

آمالگام یا کامپوزیت؟ کدام برای بیلداپ بهتر است؟

کامپوزیت دندان می‌تواند به بافت دندانی (مینا و عاج) متصل شود، اما آمالگام نمی‌تواند. این باعث می‌شود که ترکیب دندان و کامپوزیت بیشتر به نیروهای مختلف مقاومت کند.

وقتی که بیلداپ یا بازسازی دندان با کامپوزیت انجام شود، نیازی به تغییر یا تراش بافت دندانی نیست، چون کامپوزیت می‌تواند به آن بچسبد. ولی آمالگام برای نصب شدن در حفرۀ دندان، باید بافت دندان را تراش دهد تا جایی برای خودش بسازد.

بیشتر بدانید: پودر استخوان چیست و چه کاربردی در ایمپلنت دندان دارد؟

مزایای آمالگام و کامپوزیت در بیلداپ

مزایای آمالگام و کامپوزیت در بیلداپ

به طور کلی اگر بخواهیم ببینیم که آمالگام و کامپوزیت چه مزایایی برای بیلداپ یا بازسازی دندان داند به موارد جمع‌بندی شده زیر خواهیم رسید:

  • مقاومت: آمالگام نسبت به کامپوزیت مقاومت و استحکام بالاتری در مقابل فشار دارد.
  • اتصال: کامپوزیت نسبت به آمالگام راحت‌تر به دندان می‌چسبد. به همین خاطر برای بازسازی دندان با کامپوزیت، نیازی به تراشیدن بافت دندان نیست. اما برای بازسازی دندان با آمالگام، باید بافت دندان را تراشیده و گیره‌ای برای اتصال آمالگام به دندان در نظر گرفت.
  • زیبایی: کامپوزیت‌ها که همرنگ دندان هستند، زیباتر و طبیعی‌تر از آمالگام‌ها هستند و برای بیلداپ بهترین گزینه هستند.

همانطور که در این مطلب اشاره شد، بیلداپ یا بازسازی دندان با روکش متفاوت است و البته بیشترین توجه را بر حفظ سلامت دندان ها دارد. اجرای این روش به نسبت روکش زمان کمتری می برد. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد بازسازی دندان با دکلینیک دندانپزشکی دکتر محمدرضا دل آرام تماس بگیرید.

دکتر دل آرام

دکتر محمد رضا دل آرام متخصص جراحی لثه و ایمپلنت های دندانی و عضویت در:
انجمن پریودونتیست های ایران - انجمن ایمپلنتولوژی ایران - انجمن آکادمی پریودونتولوژی آمریکا
- انجمن آکادمی ایمپلنتولوژی آمریکا - دارای کورس جراحی های پیشرفته دهان از implantologie klinik در اولسبرگ آلمان - و نیز سخنران کنگره های دندانپزشکی
دارای مقالات علمی پژوهشی در ژورنال های داخلی و بین المللی

Back To Top