اگر پیچ ایمپلنت بیفتد چه کنیم

5/5 - (1 امتیاز)

شاید برای شما هم سؤال پیش آمده باشد که در صورت شل، هرز شدن یا حتی افتادن پیچ ایمپلنت چه کاری باید انجام دهیم؟ پیشنهاد ما به شما در صورت مواجهه با افتادن و یا شل شدن پیچ ایمپلنت، مراجعه به دندانپزشک متخصص ایمپلنت می باشد.

گاهی ممکن است فرد در هنگام غذا خوردن متوجه افتادن بخشی از ایمپلنت شود، که در این صورت بهتر است آن قطعه را نگهدارید و به نزد پزشک ببرید. در هر صورت در اسرع وقت حتما به دندانپزشک متخصص برای ویزیت و معاینه و کاشت ایملپنت دندان مراجعه نمایید.

علت افتادن پیچ ایمپلنت چیست؟

افتادن پیچ ایمپلنت بسیار نادر است و به ندرت اتفاق می افتد. منطقی است که اقداماتی برای جلوگیری از وقوع این موضوع وجود داشته باشد.

شل شدن و افتادن پیچ ایمپلنت به عنوان عامل اصلی شکست ایمپلنت پس از ناسازگاری ایمپلنت دندانی با استخوان فک شناخته شده است. به همین دلیل، انتخاب اجزای پروتز مناسب، پیچ های ایمپلنت و اباتمنت برای حفظ ایمپلنت و افزایش میزان موفقیت آن بسیار مهم است.

ارزیابی ها و آزمایش های بیومکانیکی نشان می دهد که عوامل مختلفی می توانند با سیستم عملکرد ایمپلنت تداخل داشته باشند. در زیر برخی از آن ها را مشاهده می کنید:

  1. عدم نصب کامل پیچ ایمپلنت
  2. افتادن پیچ ایمپلنت در اثر تحلیل استخوان
  3. گشتاور نادرست اعمال شده به پیچ اباتمنت
  4. ایمپلنت با سر شش ضلعی
  5. افتادن پیچ ایمپلنت در اثر عفونت لثه

در ادامه بیشتر به این عوامل افتادن پیچ ایملپنت دندان پرداخته ایم.

بیشتر بدانید: قیمت ایمپلنت آمریکایی

علت افتادن پیچ ایمپلنت چیست؟

عدم نصب کامل پیچ ایمپلنت

یکی از عواملی که به افتادن پیچ ایمپلنت در طول زمان منجر می‌شود، قرار گرفتن نامناسب پیچ در پروفایل استخوانی می‌باشد. این موضوع باعث ایجاد پیوند ضعیف بین پیچ و استخوان می‌شود. با این حال، در حال حاضر روش‌های کاشت ایمپلنت و اتصالات داخلی بهبود یافته است.

روش های جدید ایملپنت این امکان را فراهم می‌کند تا ایمپلنت‌ها به طور طبیعی در استخوان جا بیافتند و با استفاده از جوشکاری مناسب از جدا شدن ایمپلنت جلوگیری شود.

البته، باید تأکید شود که انتخاب و اجرای روش کاشت نیز از جزئیات بسیار حیاتی برخوردار است. اگر استخوان زیادی زیر فشار قرار گیرد، ممکن است پیچ ایمپلنت در نهایت شل شود.

تحلیل استخوان پس از ایمپلنت

استفاده از ایمپلنت با کیفیت بالا و اجرای تکنیک‌های قرار دادن بسیار دقیق امری حیاتی است؛ با این وجود، پس از مدتی، به دلیل تحلیل بافت استخوانی، ایمپلنت ممکن است لق شده و کاشت آن با شکست روبرو شود. در این شرایط، استفاده از پودر استخوان برای تقویت بافت استخوانی امری ضروری به حساب می‌آید.

تحلیل استخوان پس از ایمپلنت

گشتاور نادرست در کاشت ایمپلنت

به دلیل عدم وجود ابزار مناسب برای انتقال گشتاور مناسب و سفت‌کردن صحیح پیچ ایمپلنت در ایمپلنت‌های قدیمی، این مسئله باعث افتادن متداول پیچ ایمپلنت می‌شد.

با این حال، عوامل دیگری نیز در باز شدن پیچ ایمپلنت مؤثر هستند، از جمله طراحی اباتمنت‌ها و از همین رو اهمیت مواد مورد استفاده در تولید و طراحی ایمپلنت بسیار زیاد است.

ایمپلنت های سر شش ضلعی

مدل‌های ایملپنت دارای سر شش ضلعی بیرونی اغلب در معرض افتادن پیچ ایمپلنت قرار دارند. این ایمپلنت‌های خاص، به دلیل مقاومت کم و اتصال ضعیف با استخوان فک، به راحتی باز می‌شوند.

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که پس از کاشت، فشار زیادی به ایمپلنت وارد می‌شود. با این حال، ایمپلنت‌های مدرن حاوی پیوند داخلی هستند که برای جلوگیری از باز شدن در پاسخ به فشار وارد شده و به طور خاص طراحی شده‌اند.

عفونت لثه و افتادن ایملپنت

عفونت و بیماری لثه به دنبال کاشت ایمپلنت علت افتادن پیچ ایمپلنت است. در این شرایط، بیمار علائمی از جمله ناراحتی و التهاب را در ناحیه اطراف عمل احساس می‌کند. بافت لثه در صورت ابتلا به عفونت شل می شود و انعطاف پذیری خود را از دست می دهد.

اگر بلافاصله به دندانپزشک مراجعه نکنید و اقدامات لازم را انجام ندهید، ایمپلنت از کار می افتد و باز می شود. در این شرایط، دندانپزشک نیاز به برداشتن ایمپلنت، برداشتن بافت آسیب‌دیده و تجویز دارو برای درمان بیماری دارد. اگر لثه بهبود یافته و سالم باشد، می توان ایمپلنت را در استخوان قرار داد.

پیشگیری از افتادن پیچ ایمپلنت دندان

ضرر دندان قروچه برای ایمپلنت

همواره درباره مسائل مرتبط با دندان قروچه به عنوان یکی از عوامل احتمالی برای افتادن پیچ ایمپلنت صحبت‌هایی شده و تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام شده است. با این وجود، ایمپلنت‌های دارای اتصالات خارجی به عنوان یک منبع آسیب‌پذیری در برابر سایش دندان شناخته شده‌اند.

اما بخش‌های اتصال داخلی در طراحی‌های پیشرفته امروزی به گونه‌ای قوی قفل شده‌اند که خطر شل شدن پیچ ایمپلنت ناشی از سایش دندان به حداقل می‌رسد.

با این حال، در صورتی که دندان قروچه فشار زیادی به پایه ایمپلنت وارد کند، احتمال ضرر دندان قروچه برای ایملپنت وقوع شکستگی ایمپلنت وجود دارد.

بیشتر بدانید: پودر استخوان چیست و چه کاربردی در ایمپلنت دندان دارد؟

پیشگیری از افتادن پیچ ایمپلنت دندان

به منظور جلوگیری از افتادن پیچ ایمپلنت دندان باید از برندهای معتبر برای ایملپنت دندان استفاده کرد و همچنین دندان کاشته شده باید به صورت دوره ای مورد معاینه دندانپزشکی قرار بگیرد. شما می توانید برای دریافت انواع خدمات مرتبط با ایملپنت دندان با کلینیک دندانپزشکی دکتر محمد رضا دل آرام تماس بگیرید.

پیمایش به بالا