علائم و درمان عفونت ایمپلنت دندان

عفونت ایمپلنت دندان پس از کاشت یکی از نگرانی‌های اساسی افرادی است که قصد دارند از این روش درمانی برای بازیابی کارکرد دندان های از دست رفته بهره بگیرند.

در صورتی که شما نیز قصد کاشت ایمپلنت دارید یا به تازگی این جراحی دندان را انجام داده‌اید، لازم است اطلاعات کاملی در مورد عفونت ایمپلنت دندان داشته باشید، تا در صورت ظهور هر گونه علامت مشکوک به عفونت پس از کاشت دندان مصنوعی ایمپلنت، به دندان‌پزشک متخصص مراجعه کرده و اقدامات لازم را انجام دهید.

عفونت ایمپلنت دندان چیست؟

خدمات ایمپلنت دندان یکی از خدمات محبوب حوزه دندانپزشکی است. افرادی که به دنبال جایگزینی برای یک یا چند دندان از دست رفته هستند، می‌توانند با استفاده از کاشت ایمپلنت، فضای خالی را بهبود بخشند.

اما این روش علاوه بر مراحل پیچیده و زمان‌بر، هزینه‌های قابل توجهی نیز دارد. هزینه ایمپلنت دندان در برخی از برندهای معتبر بسیار بالا می‌رود. بر این اساس، اطلاعات لازم درباره قیمت ایمپلنت دندان و احتمال وقوع عفونت در نظر گرفته شود.

گاهی اوقات، عفونت‌ها در ایمپلنت‌ها رخ می‌دهند و علائم مشخصی را به وجود می‌آورند. این عفونت ایمپلنت دندان می تواند به التهاب بافت نرم منجر شده و حتی باعث از دست رفتن استخوان‌های اطراف و ایجاد مشکلات در ایمپلنت گردد.

در اکثر مواقع، شرایطی به نام پری ایمپلنت می‌تواند باعث ایجاد این نوع مشکلات گردد. این نوع التهاب شبیه به بیماری‌های لثه بوده و تأثیر مستقیمی بر استخوان و بافت لثه دارد.

بیشتر بدانید: عوارض عصب کشی نکردن دندان

علائم عفونت ایمپلنت دندان

در صورتی که به تازگی اقدام به ایمپلنت دندان‌های خود نموده‌اید، لازم است به دقت به بروز علائم عفونت ایمپلنت دندان توجه کنید.

در صورت تشخیص حتی کوچک‌ترین نشانه‌ای از عفونت، به منظور جلوگیری از پخش عفونت و تأثیرات آسیب‌زا به استخوان، به سرعت به پزشک خود مراجعه کنید. به وسیله روش‌های جراحی و غیر جراحی، مشکلات مرتبط با عفونت ایمپلنت شما می‌تواند به بهترین شکل حل گردد.

برخی از علائم عفونت کردن دندان پس از ایمپلنت عبارتند از:

1. درد بیش از سه هفته
  2. لق شدن ایمپلنت
  3. قرمز شدن لثه و ورم
  4. بوی بد دهان
  5. دندان درد ضربان دار
  6. خروج چرک
  7. تب
  8. خونریزی اطراف ایمپلنت
  9. شکستگی پایه دندان
  10. مشکل در سینوس ها

روش های درمان عفونت ناشی از ایمپلنت دندان

قبل از هر چیز، باید آگاه باشید که هیچ درمان خانگی‌ای برای عفونت ایمپلنت دندان وجود ندارد. در صورت مشاهده هر گونه نشانه‌ای از عفونت ایمپلنت دندان، توصیه می‌شود که بلافاصله به دندان‌پزشک متخصص ایمپلنت مراجعه کرده و از کمک و مشاوره بهره‌مند شوید.

پزشکان، برای درمان عفونت ایمپلنت دندان، از روش‌های دبریدمان، جراحی، برداشتن ایمپلنت، و تجویز آنتی‌بیوتیک بهره می‌برند. برخی از اصلی ترین درمان های عفونت ایمپلنت عبارتند از:

1. دبریدمان (تمیز کردن لثه)
  2. روش جراحی
  3. آنتی بیوتیک
  4. برداشتن ایمپلنت

روش های درمان عفونت ناشی از ایمپلنت دندان

روش دبیردمان برای درمان عفونت حاصل از ایمپلنت

دبریدمان یک روش مکانیکی است که برای پاک‌سازی لثه و ایمپلنت از عفونت استفاده می‌شود. در این روش، پزشک با استفاده از دستگاه اولتراسونیک یا کورت‌های فیبر کربن، عفونت‌های موجود در دهان را به دقت و کارآمد پاک‌سازی می‌کند.

این روش همراه با ضدعفونی کامل می‌باشد و هیچ گونه خطری برای بیمار به وجود نخواهد آمد. البته، نکته حائز اهمیت در این روش درمانی، حفاظت از ساختار ایمپلنت به منظور جلوگیری از تراشیده‌شدن می‌باشد.

جراحی برای عوارض ایملپنت

جراحی یکی از پیچیده‌ترین روش‌های درمانی برای عفونت ایمپلنت دندان محسوب می‌شود. در این روش، دندان‌پزشک با انجام برش لثه‌ها، به عفونت دسترسی حاصل می‌کند و سپس با استفاده از ابزارهای ویژه جراحی، لثه و فک را ضدعفونی می‌کند.

به دلیل احتمال ایجاد عوارض پس از این جراحی، حتماً باید به دستورات مراقبتی که پزشک به شما ارائه می‌دهد، رعایت کنید تا بهبودی جراحی با کمترین مشکلات ممکن رخ دهد.

تجویز آنتی بیوتیک

به تشخیص پزشک، ممکن است آنتی‌بیوتیک به منظور درمان عفونت ایمپلنت تجویز گردد. در صورتی که عفونت ایمپلنت دندان به طور خفیف باشد، احتمالا نیاز به آنتی‌بیوتیک‌های موضعی است. اما اگر میزان عفونت گسترش یافته و ناحیه زیادی از دهان درگیر شده باشد، آنتی‌بیوتیک سیستمیک برای درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ با این حال تشخیص کلی بر عهده پزشک است.

راه های جلوگیری از عفونت کردن دندان پس از ایملپنت

برداشتن ایملپنت

در برخی از موارد عفونت ایملپنت دندان به حدی پیشرفت می کند که به برداشتن ایمپلنت نیاز است. در صورتی که بیمار به عفونت شدید ایمپلنت دچار شده و استخوان فک آسیب دیده باشد، دندانپزشک اقدام به برداشتن ایمپلنت خواهد کرد.

همچنین، اگر آسیب استخوان به حدی رسیده باشد که کمتر از ۴ میلی‌متر استخوان نگه‌دارنده باقی مانده باشد، پیوند با استفاده از پنس خارج خواهد شد. انجام این جراحی توسط یک جراح ماهر، همراه با رعایت کامل مراقبت‌های پس از عمل، امکان بازگرداندن پیوند پس از چند ماه را فراهم می‌سازد.

بیشتر بدانید: ایمپلنت برای افراد سیگاری

راه های جلوگیری از عفونت کردن دندان پس از ایملپنت

عفونت ایمپلنت دندان در مراحل اولیه خود، به نظر چندان جدی نمی‌آید و می‌توان با استفاده از روش‌های درمانی ساده آن را مداوا کرد. اما اگر نادیده گرفته شود و به علائم عفونت توجه نشود، در مدت کوتاهی عفونت ممکن است سریعاً تمامی بخش‌های ناحیه لثه را فراگیرد.

در این شرایط، برای درمان، حتی نیاز به عمل جراحی جهت برداشتن بخشی از فک خواهید داشت. برای پیشگیری از عفونت کردن دندان پس از ایمپلنت باید موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

1. بهداشت دهان و دندان
  2. ترک سیگار
  3. انتخاب دندانپزشک حرفه ای
  4. ترک دندان قروچه
  5. رژیم غذایی مناسب

شما بیش از هرچیز باید دستورات دندانپزشک را رعایت کنید و در صورت بروز هرگونه از علائم ناشی از عفونت دندان با پزشک خود تماس بگیرید. شما می توانید برای دریافت انواع خدمات ایمپلنت دندان با کلینیک دندانپزشکی دکتر محمد رضا دل آرام تماس بگیرید.

دکتر محمد رضا دل آرام متخصص جراحی لثه و ایمپلنت های دندانی
عضو انجمن پریودونتیست های ایران