جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
کلینیک دکتر دل آرام

چند نوع ایمپلنت دندان داریم

5/5 - (1 امتیاز)

چند نوع ایمپلنت دندان وجود دارد؟ این ایمپلنت ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ این ها سؤالاتی است که به هنگام مراجعه جهت دریافت ایمپلنت دندان به عنوان جایگزینی ایده آل جهت دندان های از دست رفته با آن مواجه خواهید شد.

در این مقاله، به بررسی جامع انواع ایمپلنت دندان بر اساس فاکتورهای مختلف، مزایا و معایب هر نوع، و همچنین برندهای محبوب ایمپلنت می پردازیم.

تمام دسته بندی های انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت به شما کمک می کند تا لبخندی زیبا و اعتماد به نفس خود را بازیابید و از مزایای جویدن و صحبت کردن بدون مشکل بهره مند شوید. اما با وجود تنوع گسترده در انواع ایمپلنت دندان، انتخاب نوع مناسب می تواند چالش برانگیز باشد. انواع ایمپلنت دندان را به دسته های زیر می توان تقسیم کرد:

  1. مکان قرارگیری در استخوان فک
  2. جنس و متریال ساخت
  3. مراحل درمان
  4. برندهای تولید کننده

انواع ایمپلنت دندان بر اساس مکان قرارگیری در استخوان فک

یکی از انواع ایمپلنت دندان بر اساس مکان قرارگیری در استخوان تعریف می شود؛ بر این اساس ایمپلنت های زیر را خواهیم داشت:

  • ایمپلنت اندواستیل: این نوع ایمپلنت رایج ترین نوع ایمپلنت است که در داخل استخوان فک قرار می گیرد. ایمپلنت های اندواستیل از جنس تیتانیوم یا زیرکونیوم هستند و به دلیل استحکام بالا و سازگاری با بدن، انتخابی ایده آل برای اکثر افراد محسوب می شوند.
  • ایمپلنت ساب پریوستئال: این نوع ایمپلنت بر روی استخوان فک و زیر لثه قرار می گیرد. ایمپلنت های ساب پریوستئال برای بیمارانی که استخوان فک ضعیف یا تحلیل رفته دارند، مناسب هستند.
  • ایمپلنت زیگوماتیک: این نوع ایمپلنت در استخوان گونه قرار می گیرد و برای بیمارانی که استخوان فک کافی در فک بالا ندارند، به کار می رود. ایمپلنت های زیگوماتیک به دلیل طول بلند، می توانند ثبات و استحکام لازم را برای ایمپلنت و دندان مصنوعی فراهم کنند.

بیشتر بدانید: آیا ایمپلنت دندان پوسیده و خراب میشود

انواع ایمپلنت دندان بر اساس مکان قرارگیری در استخوان فک

انواع ایمپلنت دندان بر اساس جنس

یکی دیگر از دسته بندی های انواع ایمپلنت دندان بر اساس جنس و مواد به کار رفته در این دندان های مصنوعی به ویژه پایه های آن است. بر این اساس ایمپلنت به دو دسته تیتانیوم و زیرکونیوم دسته بندی می شود.

  • ایمپلنت تیتانیوم: تیتانیوم به دلیل استحکام بالا، سازگاری با بدن و مقاومت در برابر خوردگی، به عنوان ماده ای ایده آل برای ایمپلنت دندان شناخته می شود.
  • ایمپلنت زیرکونیوم: ایمپلنت های زیرکونیوم از نظر زیبایی ظاهری، به دلیل رنگ سفید مشابه دندان های طبیعی، مزیت دارند. همچنین این نوع ایمپلنت ها برای بیمارانی که به فلز تیتانیوم حساسیت دارند، مناسب هستند.

انواع ایمپلنت دندان بر اساس مراحل درمان

مراحل درمان یکی دیگر از ملاک های دسته بندی نوع ایمپلنت دندان است. انواع ایمپلنت دندان بر اساس مراحل دندان شامل ایمپلنت یک و دو مرحله است.

  • ایمپلنت یک مرحله ای: در این روش، ایمپلنت و اباتمنت (قطعه ای که تاج دندان را به ایمپلنت متصل می کند) در یک مرحله کاشته می شوند. این روش برای بیمارانی که استخوان فک قوی دارند، مناسب است.
  • ایمپلنت دو مرحله ای: در این روش، ایمپلنت در مرحله اول کاشته می شود و پس از گذشت چند ماه، زمانی که استخوان فک به طور کامل به دور ایمپلنت جوش خورد، اباتمنت و تاج دندان در مرحله دوم قرار داده می شوند.

انواع ایمپلنت دندان بر اساس جنس

برندهای محبوب ایمپلنت دندان

برندهای مختلفی از ایمپلنت دندان در بازار وجود دارند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. برخی از برندهای محبوب ایمپلنت عبارتند از:

  • استراومن (Straumann)
  • نوبل بیوکر (Nobel Biocare)
  • دentium
  • ایمپلنت کره ای (Osstem)
  • ایمپلنت سوئیسی (ITI)

به طو کلی برندهای آلمانی، کره ای، سوئیسی و آمریکایی از جمله بهترین نوع ایمپلنت دندان به شمار می روند که پیشتر در مقالاتی جداگانه به آن ها پرداخته ایم.

یکی دیگر از دسته بندی های انواع ایمپلنت دندان بر اساس جنس و مواد به کار رفته در این دندان های مصنوعی به ویژه پایه های آن است. بر این اساس ایمپلنت به دو دسته تیتانیوم و زیرکونیوم دسته بندی می شود.

بیشتر بدانید: قیمت ایمپلنت دندان

انتخاب بهترین نوع ایمپلنت دندان

انتخاب مناسب ترین گزینه از میان انواع ایمپلنت دندان به عوامل مختلفی از جمله شرایط استخوان فک، سلامت دهان و دندان، نیازها و ترجیحات بیمار، و بودجه او بستگی دارد.

برای انتخاب بهترین گزینه، لازم است با یک دندانپزشک متخصص ایمپلنت مشورت کنید. دندانپزشک پس از معاینه دقیق و بررسی شرایط شما، بهترین نوع ایمپلنت را به شما پیشنهاد خواهد داد.

انتخاب بهترین نوع ایمپلنت دندان

نکاتی که باید قبل از کاشت ایمپلنت دندان در نظر بگیرید

فارغ از نوع ایمپلنت دندان، قبل از کاشت ایمپلنت، لازم است که مشکلات دهان و دندان مانند عفونت لثه یا پوسیدگی دندان درمان شوند. استخوان فک باید به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند ایمپلنت را نگه دارد. در صورت ضعیف بودن استخوان فک، ممکن است نیاز به پیوند استخوان باشد. هزینه کاشت ایمپلنت دندان به عوامل مختلفی مانند نوع ایمپلنت، برند ایمپلنت، دستمزد دندانپزشک و محل زندگی شما بستگی دارد.

بیشتر بدانید: قیمت ایمپلنت آمریکایی

مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت دندان

پس از کاشت، دیگر مهم نیست چه نوع ایمپلنت دندان را انتخاب کرده اید بلکه در این مرحله مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت دندان ضروری است. شما باید مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به طور منظم و برای جلوگیری از عفونت و التهاب انجام دهید.

داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک را به طور کامل و بر اساس دستور پزشک مصرف کنید. همچنین از جویدن غذاهای سفت و سخت که می تواند به ایمپلنت آسیب برساند، خودداری کرده و برای معاینه و بررسی وضعیت ایمپلنت، به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

با انتخاب مناسب ترین نوع ایمپلنت دندان و مراقبت های صحیح، می توانید از مزایای این روش درمانی برای سال های متمادی بهره مند شوید. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد ایملپنت دندان با کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدرضا دل آرام تماس بگیرید.

پیمایش به بالا