جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
کلینیک دکتر دل آرام

پر کردن دندان با مواد سفید بهتر است یا سیاه؟ کدام انتخاب شود؟

5/5 - (1 امتیاز)

پرکردن دندان با مواد سفید یا سیاه؟ کدام بهتر است؟ انتخاب یکی از این دو برای افرادی که قصد پر کردن دندان خود را دارند ممکن است به چالش بدل شود.

دو ماده اصلی که برای پر کردن دندان استفاده می شود عبارتند از ماده سفید یا کامپوزیت دندان و ماده سیاه یا آمالگام. در ادامه بیشتر به این دو ماده خواهیم پرداخت تا مشخص شود کدام یک از دورش پرکردن دندان با مواد سفید یا سیاه بهتر است.

پر کردن دندان با مواد سفید بهتر است یا سیاه؟ کدام یک انتخاب شوند؟

برای پر کردن دندان در وهله اول دندانپزشک باید تصمیم بگیرد که از مواد سفید یا کامپوزیت استفاده شود و یا از مواد سیاه یا آمالگام. ماده سفید یا کامپوزیت دندان و ماده سیاه یا آمالگام دو نوع ماده ترمیمی هستند که بیشتر از سایر مواد مورد استفاده خدمات دندانپزشکی قرار می گیرند.

در ادامه به تفاوت های این دو ماده پرداخته شده است تا برای بیمار مشخص شود که کدام یک از دو روش پرکردن دندان با مواد سفید یا سیاه بهتر خواهد بود.

بیشتر بدانید: مزایا و معایب کاشت دندان بدون ایمپلنت 

پر کردن دندان با آمالگام

پر کردن دندان با آمالگام

یکی از مواردی که در تفاوت پر کردن دندان با مواد سفید یا سیاه وجود دارد، ماده ای به نام  آمالگام است که از قدیم برای ترمیم دندان در علم دندانپزشکی استفاده می شده و ترکیبی از جیوه با فلزای همچون نقره، قلع، مس و… است.

از حدود دو قرن قبل از آملگام برای پر کردن دندان استفاده می شود. این ماده مقاومت زیاد در برابر سایش دارد و از دوام بالایی در برابر پوسیدگی برخوردار است.

علاوه بر این ها قیمت مناسب آمالگام نسبت به ماده سفید رنگ یا کامپوزیت باعث شده تا افراد از آن استفاده کنند.

پرکردن دندان با مواد سفید یا سیاه؟ معایب ماده سیاه یا آمالگام

اما ماندن بر سر دوراهی پرکردن دندان با مواد سفید یا سیاه دندان خودش به وجود یک عیب بر می گردد. ماده سیاه، چسبندگی به دندان ندارد و باید بسیار تراش داده شود تا حفره ای به شکل گیردار ایجاد شود اما ماده سفید یا کامپوزیت نیاز به تراش بیش از حد دندان ندارد بلکه با روشی کم دردسر تر به دندان چسبانده می شود.

البته استحکام ماده سیاه بیشتر است، ولی در پر کردن دندان قدرت چسبندگی به دندان مهم تر از استحکام است. نکته منفی دیگر وجود جیوه در آمالگام است هرچند که ورود جیوه از ماده سیاه یا آمالگام به بدن انسان تاکنون تایید نشده است.

بیشتر ایراد به جیوه در مرحله تولید آمالگام است که به محیط زیست صدمه می زند ولی در اصل جیوه به کار رفته در ماده سیاه برای بدن انسان کاملا بی‌خطر است. در ادامه اما برای رسیدن به جوابی دقیق تر برای اینکه بدانیم کدام یک از دو روش پرکردن دندان با مواد سفید یا سیاه بهتر است، باید به سراغ ماده سفید برویم.

پرکردن دندان با مواد سفید یا سیاه؟ کدام بهتر است؟

پر کردن دندان با ماده سفید یا کامپوزیت

هچمون ماده سیاه، کامپوزیت یا ماده سفید نیز مدت هاست که برای پر کردن دندان استفاده می شود. این ماده بر خلاف آمالگام از لحاظ ترکیب هر روز درحال تغییر و پیشرفت است.

یکی از پیشرفت های ماده سفید برای پر کردن دندان بهبود خاصیت چسبندگی آن است. مزیتی که ما را بیشتر بر سر دو راهی پرکردن دندان با مواد سفید یا سیاه دندان قرار می دهد. برای جواب باز هم باید به سطور بالاتر بر گردیم که بر استحکام ماده سیاه تأکید شده بود. ولی اگر رنگ برایتان مهم است باید ماده سفید یا کامپوزیت را ترجیح دهید.

پر کردن دندان جلو با ماده سفید یا سیاه؟

پر کردن دندان جلو با ماده سفید یا سیاه؟

اگر همچنان نمی دانید پرکردن دندان با مواد سفید یا سیاه را انتخاب کنید، می توان یک راه حل ارائه داد. چنانچه دندان در معرض دید باشد بهتر است با ماده سفید پر شود.

به طور کلی ماده سفید بیشتر در دندان های جلویی به کار برده می شود؛ در اکثر مواقع دندانپزشک پس از ترمیم و برای دندان‌هایی که درمان ریشه (عصب کشی) شده‌اند، روکش را توصیه می‌ کند، بنابراین حتی اگر این دندان در معرض دید باشد از آنجا که روکش به رنگ سفید خواهد بود پر کردن دندان با ماده سیاه انجام خواهد شد.

دست آخر از آنجایی که در ناحیه خلفی دهان، دندان های آسیای کوچک و بزرگ حضور دارند و این دندان ها نقش اصلی را در جویدن بازی می کنند بهتر است که در ترمیم و پر کردن آنها از ماده سیاه استفاده شود. به طور کلی ماده سیاه در دندان های عقب استفاده می شود.

بیشتر بدانید: مراحل نصب روکش ایمپلنت

نکته پایانی

در این مطلب به این سؤال پاسخ دادیم که کدام یک از دو روش پرکردن دندان با مواد سفید یا سیاه بهتر است. برای دندان های جلو ماده سفید بهتر و برای دندان هایی که بیشتر با جویدن درگیر هستند، ماده سیاه.

شما می توانید برای آگاهی از خدمات دندانپزشکی و هزینه آن به وبسایت دکتر محمدرضا دل آرام مراجعه کنید و با ما تماس بگیرید.

پیمایش به بالا