جراحی زیبایی لثه چیست

جراحی زیبایی لثه یا کانتورینگ لثه، یک نوع جراحی است که برای اصلاح شکل و اندازه لثه‌ها انجام می‌شود. این جراحی می‌تواند برای درمان بیماری‌های لثه، افزایش طول تاج دندان، کاهش لبخند لثه‌ای یا اصلاح زیبایی لبخند استفاده شود.

جراحی زیبایی لثه ممکن است به تنهایی یا به همراه دیگر عمل‌های دندانپزشکی مانند ایمپلنت، ترمیم دندان یا ارتودنسی انجام شود. خدمات جراحی کردن لثه معمولا در یک جلسه انجام می‌شود و مدت زمان آن بستگی به نوع و تعداد دندان‌های مورد نظر دارد.

آیا جراحی زیبایی لثه دردناک است؟

جراحی زیبایی برای لثه معمولا دردناک نیست و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود؛ اما بعد از جراحی ممکن است کمی درد، سوزش یا ورم داشته باشید که با استفاده از داروهای مسکن و ضدالتهاب کاهش می‌یابد.

اگر بافت لثه دوباره رشد کند یا اگر شما به مراقبت‌های پس از جراحی رعایت نکنید، ممکن است جراحی زیبایی لثه نیاز به تکرار داشته باشد.

بیشتر بدانید: مزایا و معایب کاشت دندان بدون ایمپلنت

دوام جراحی زیبایی لثه برای چند است؟

مدت دوام جراحی زیبایی لثه بستگی به عوامل مختلفی دارد، مانند نوع جراحی، روش انجام آن، وضعیت سلامت دهان و دندان، مراقبت‌های پس از جراحی و عادات غذایی و بهداشتی بیمار. به طور کلی، می‌توان گفت که جراحی زیبایی لثه می‌تواند بین چند ماه تا چند سال دوام داشته باشد. اما برای حفظ نتیجه جراحی، باید به نکات زیر توجه کنید:

• به موقع و به درستی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید
  • از دهانشویه‌های ضد باکتری و ضد التهاب استفاده کنید
  • در دوره های مشخص به دندانپزشک مراجعه کنید و معاینه و تمیزکاری دندان را انجام دهید
  • از مصرف الکل، دخانیات، قهوه، چای و رنگ‌دانه‌های قوی خودداری کنید
  • از خوردن غذاهای سخت، تند، ترش و داغ اجتناب کنید
  • در صورت بروز هرگونه درد، خونریزی، عفونت یا ورم، سریعا به دندانپزشک خود اطلاع دهید

جراحی زیبایی لثه چند جلسه طول می کشد؟

جراحی لثه معمولا در یک جلسه انجام می‌شود و مدت زمان آن بستگی به نوع و تعداد دندان‌های مورد نظر دارد. اما بعد از جراحی، ممکن است نیاز به چند جلسه دارو درمانی باشد تا عفونت، التهاب و درد لثه کاهش یابد.

برای این منظور، ممکن است دندانپزشک داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک، مسکن، ضدالتهاب یا دهانشویه تجویز کند. تعداد و فاصله جلسات دارو درمانی بر اساس شدت عفونت و وضعیت بیمار تعیین می‌شود.

آیا جراحی لثه دردناک است؟

به طور کلی، جراحی زیبایی لثه ممکن است باعث درد، خونریزی و تورم در محل جراحی شود. اما این عوارض معمولاً موقتی هستند و با رعایت مراقبت‌های پس از جراحی و مصرف داروهای مسکن و ضد عفونی کاهش می‌یابند.

همچنین، بسته به نوع و روش جراحی، میزان درد و ناراحتی متفاوت است. برای مثال، جراحی لثه با لیزر معمولاً کم دردتر و کم خونریزی‌تر از جراحی لثه با تیغ جراحی است. پس از جراحی، دندانپزشک یا دستیار دندانپزشک شما باید نحوه تعویض باند یا پانسمان به شما توضیح دهید.

مراقبت های پس از جراحی لثه

مراقبت های پس از جراحی

همانطور که در ابتدا گفته شد، جراحی زیبایی لثه یک روش درمانی است که برای بهبود شکل و اندازه لثه‌ها و ایجاد یک لبخند زیبا انجام می‌شود. این جراحی ممکن است باعث درد، تورم، خونریزی و عفونت در محل جراحی شود. برای جلوگیری از این عوارض و تسریع روند بهبودی، مراقبت‌های مناسبی را باید رعایت کرد.

به طور کلی، مراقبت‌های پس از جراحی زیبایی لثه به سه دوره تقسیم می‌شوند:

• ۲۴ ساعت اول: در این دوره، باید از خوردن غذا و نوشیدنی‌های داغ، سفت، تند و ترش خودداری کنید. از مسواک زدن و دهانشویه استفاده نکنید. از کیسه یخ برای کاهش تورم استفاده کنید. داروهای مسکن و ضد عفونی را که پزشک تجویز کرده مصرف کنید. اگر خونریزی شدید داشتید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • بعد از روز اول: در این دوره، باید از خوردن غذا و نوشیدنی‌های ترش پرهیز کنید. از غذاهای نرم و سرد استفاده کنید. به آرامی مسواک بزنید و از دهانشویه استفاده کنید. از نخ دندان برای پاک کردن پلاک‌ها استفاده کنید. داروهای خود را به موقع بخورید. از سیگار کشیدن دوری کنید. از فعالیت‌های شدید و قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید.
  • پس از برداشتن بخیه‌ها: در این دوره، باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. از غذاهای مغذی و مفید برای لثه‌ها مانند سیب، بادام، هویج، پیاز، پنیر، کرفس و کلم بروکلی استفاده کنید. برای چکاپ و جرم‌گیری به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: مراحل نصب روکش ایمپلنت

در این مطلب به جراحی زیبایی لثه پرداخته شد؛ به طور کلی این جراحی از جمله خدمات اصلاح طرح لبخند به شمار رفته و رعایت توصیه های دندانپزشک پس از آن ضروری است.

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر با مطب دکتر محمدرضا دل آرام تماس بگیرید.