جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
کلینیک دکتر دل آرام

مشکلات ایمپلنت

5/5 - (1 امتیاز)

اگرچه ایمپلنت یکی از بهترین روش های پروتز دندان و دندان مصنوعی جایگزین به شمار می رود اما درصدی از شکست در آن وجود دارد که باید آن را در دسته مشکلات روکش ایمپلنت قرار دارد.

مشکل روکش ایمپلنت دندان شامل شل شدن ایمپلنت، شکست استخوانی، کمبود بافت لثه و عفونت های دندانی می شود که در ادامه بیشتر به این موارد که پس از ایمپلنت و کاشت دندان پیش خواهد آمد، پرداخته ایم.

مشکلات ایمپلنت چیست؟

هرچند که حوادثی مانند شکست یا شل شدن ایمپلنت دندان به ندرت رخ می‌دهد، اما حتی در صورتی که دندانپزشک شما تمام اقدامات احتیاطی را انجام دهد و از جدیدترین تکنولوژی‌ها بهره ببرد، احتمال مواجهه با چنین مشکلاتی وجود دارد.

علل شکست و مشکلات روکش ایمپلنت دندان ممکن است ناشی از عدم سازگاری بدن با پیوند عضو باشد یا به دلیل وضعیت سلامت عمومی بیمار و یا به علت مشکلات مربوط به جراحی و یا مراقبت‌های پس از عمل باشد.

بیشتر بدانید: کاشت یا ایمپلنت دندان جلو

مشکلات روکش ایمپلنت و شل شدن آن

دلیل شل شدن ایمپلنت دندان

پروسه ایمپلنت به دلایل متنوعی ممکن است دچار مشکلات روکش ایمپلنت شود و علت این مشکل ممکن است مربوط به قبل از گذاشتن روکش یا پس از آن باشد.

شکست ایمپلنت پیش از قرارگیری روکش، معمولاً به دلیل عدم جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان اتفاق می‌افتد و این امر ممکن است به عوامل متعددی بستگی داشته باشد. از سوی دیگر، علل شکست‌های پس از نصب پروتز اغلب به علت ورود فشارهای فراتحملی بر ایمپلنت (فشارهای غیرفیزیولوژیک) بروز می‌کند.

به طور کلی دلایل کشکلات روکش ایمپلنت را می توان در دو دسته ارزیابی کرد:

  • پری ایمپلنتیت
  • شکست استخوانی

بروز مشکلات پری امپلنتیت

پری‌ایمپلنتیت زمانی به وقوع می‌پیوندد که مراقبت منظم از دندان‌ها از طریق مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، به دست فراموشی سپرده شوند.

در واقع، پری‌ایمپلنتیت به عنوان یک نوع از بیماری‌های لثه مطرح می‌شود که عفونت آن به استخوان آسیب رسانده و موجب بروز مشکلات روکش ایمپلنت و حتی لق شدن دندان می گردد.

اگر دو بار در روز مسواک نزنید و یک بار در روز نخ دندان نکشید، می‌تواند منجر به پری ایمپلنتیت و سایر بیماری‌های لثه شود.

شکست استخوانی ایمپلنت

شکست استخوانی به وقوع می‌پیوندد زمانی که استخوان فک نمی‌تواند در نزدیکی ایمپلنت به نحو کافی آن را حفاظت کند. این مسئله به طور مستقیم با کیفیت استخوان مرتبط است.

در صورتی که جایگاه ایمپلنت به درستی در استخوان تعبیه نشود، معمولاً در مراحل ابتدایی پس از جراحی، شکست یا شل شدن ایمپلنت رخ می‌دهد و به مشکلات روکش ایمپلنت نمی رسد.

مشکلات ایمپلنت دندان

مشکلات ایمپلنت دندان

دلایلی که می‌توانند باعث شکست ایمپلنت دندان و بروز مشکلات روکش ایمپلنت شوند، عبارتند از:

  • خون رسانی ضعیف به ناحیه ایمپلنت
  • عفونت‌های موجود در دهان
  • حرکت ایمپلنت در طول ریکاوری
  • عدم ارائه زمان کافی برای ادغام ایمپلنت
  • سیستم ایمنی ضعیف بیمار

بیماری لثه و عدم تراکم کافی استخوان فک

مورد دیگری که می تواند به مشکلات روکش ایمپلنت دندان دامن بزند، بیماری های لثه و عدم تراکم استخوان است. بیماری لثه پیش از هرچیز باعث عفونت در حین یا بعد از جراحی ایمپلنت دندان ایجاد می شود. داشتن بیماری خودایمنی، سیگاری بودن و بهداشت نامناسب دهان و دندان از جمله دلایل بروز بیماری لثه است.

علاوه بر این اگر استخوان فک کافی برای اتصال ایمپلنت به آن کافی نباشد، ممکن است شکست رخ دهد، زیرا استخوان دندان را نگه می دارد و ایمپلنت با فک جوش می خورد. در صورت عدم وجود استخوان کافی، جراح معمولاً به جوانسازی استخوان دست می زند.

علت درد و تورم بعد از انجام ایمپلنت

علت درد و تورم بعد از انجام ایمپلنت

جدای از مشکلات روکش ایمپلنت که در مواردی ممکن است رخ دهد، درد و تورم پس از جراحی و طی شدن مراحل نصب روکش ایمپلنت شایع است که معمولاً به دلایل زیر رخ می دهد:

  • حرکات ایمپلنت: ایمپلنت در صورت ثبات نداشتن دچار حرکت می شود برای جلوگیری از این مشکل که می تواند به مشکلات روکش ایمپلنت منجر شودف جراح باید بلافاصله دندان مصنوعی را به ایمپلنت متصل کند.
  • حمایت ناکافی از استخوان: اگر استخوان کافی برای حمایت از ایمپیلنت نداشته باشید ممکن است شکست ایمپلنت رخ دهد.
  • واکنش آلرژیک: حساسیت به آلیاژ تیتانیوم ممکن باعث تورم، از دست دادن چشایی یا سوزن سوزن شدن شود، که در این صورت ایمپلنت باید برداشته شود.
  • عدم رعایت دستورات پزشک: به طور کلی باید توصیه های پزشکی را حین و پس از ایمپلنت دندان رعایت کنید؛ از جمله این توصیه ها خوردن غذاهای نرم تا زمان بهبودی محل کاشت، پرهیز از غذاهای سفت و رعایت بهداشت دهان و دندان است.

نکته پایانی

در این مطلب به مشکلات روکش ایمپلنت پرداختیم؛ در صورت عدم تراکم کافی استخوان، مشکلات زمینه ای از جمله عفونت لثه و همچنین رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان پس از جراحی ایمپلنت با مشکلات پس از ایمپلنت روبرو خواهید شد.

شما می توانید برای بهره مندی از خدمات دندان پزشکی از جمله ایمپلنت دندان به وبسایت دکتر محمدرضا دل آرام مراجعه کرده و با مطب دکتر تماس بگیرید.

پیمایش به بالا