جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
کلینیک دکتر دل آرام

عصب کشی دندان چقدر طول میکشد

Rate this post

عصب کشی دندان به اقداماتی گفته می‌شود که طی آن بافت‌های آسیب دیده بخش داخلی و نرم دندان (پالپ دندان) درمان می‌شود. این روش درمان ریشه دندان توسط متخصص عصب کشی دندان انجام می‌شود. بسته به شرایط بیمار، تعداد جلسات عصب کشی دندان ۱ تا ۳ جلسه خواهد بود.

از آنجا که در داخل پالپ دندان، اعصاب و بافت‌های حساسی وجود دارد، آسیب رسیدن به این بافت‌ها می‌تواند درد بسیار آزار دهنده‌ای را به وجود بیاورد. همین احساس درد نشان دهنده این است که پوسیدگی به داخل پالپ دندان نفوذ کرده و نیاز به درمان آن است.

 آیا هر دندان دردی عصب کشی نیاز دارد؟

دندان درد به علت های مختلفی رخ می دهد؛ هر دردی از عصب دندان ناشی نمی شود؛ به عنوان مثال دردهای ناشی از دندان عقل، تحلیل لثه و سایر بیماری‌های لثه، ارتودنسی و دردهای ارجاعی (دردهایی با منشاء غیر دندانی که از سمت دندان نیز احساس می شود) ارتباطی با عصب دندان ندارد.

بنابراین هنگامی که با دندان درد مواجه شدید باید سریع به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت اصلی درد مشخص شود. اگر متخصص دندانپزکشی آسیب به ریشه دندان و بافت‌های حساس پالپ دندانی را علت درد دندان تشخیص دهد، آن زمان به عصب کشی دندان نیاز خواهید داشت.

بیشتر بدانید: علت دندان درد بعد از عصب کشی

 آیا هر دندان دردی عصب کشی نیاز دارد؟

مراحل عصب کشی کردن دندان

مراحل عصب کشی کردن دندان  متفاوت است و این کار باید نسبت به شدت آسیب دیدگی ریشه دندان، انجام شود. مراحل اصلی عصب کشی عبارت است از:

  1. بی حسی دندان و معاینه: در ابتدا متخصص عصب کشی معاینات اولیه را انجام می دهد، پس از آن به محل انجام متخصص یک آمپول بی‌حسی به محل انجام عصب کشی تزریق می شود.
  2. برداشتن قسمت از بین رفته دندان: در مرحلۀ بعدی باید بافت‌های آسیب دیده دندان بیمار برداشته شود تا به این ترتیب دندانپزشک به کانال‌های ریشه دندان دسترسی پیدا کنند. سپس با سوراخ کردن سقف پالپ دندان، خون داخل پالپ خارج شده و فشار داخل را کمتر می‌کند در نتیجه درد بیمار کاهش پیدا خواهد کرد.
  3. تمیز کردن دندان و مصرف آنتی بیوتیک: پس از برداشتن بافت‌های آسیب دیده ریشه دندان برای آنکه هیچ میکروبی درون آن باقی نماند متخصص عصب کشی درون کانال‌های دندان را شستشو می‌دهد.
  4. پر کردن کانال ایجاد شده در دندان: جهت جلوگیری از نفوذ دوباره عفونت به داخل کانال‌های ریشه دندان، پر کردن آن اهمیت دارد.
  5. روکش دندان: دندان عصب کشی شده است، مقاوت و استحکام یک دندان سالم را ندارد بنابراین حتما باید روکش دندان انجام شود تا احتمال شکستگی و آسیب‌های بعدی به دندان بسیار کاهش یاید.

عصب کشی دندان چند جلسه طول می کشد؟

عصب کشی دندان چند جلسه طول می کشد؟

عصب کشی کردن دندان ممکن است از ۱ تا ۳ جلسه به طول بیانجامد و در این مدت بیمار باید داروهایی که متخصص درمان عصب دندان تجویز کرده است را مصرف کند.

در واقع سطح عفونت و آسیب ریشه دندان تعیین می کند که عصب کشی چند جلسه زمان نیاز دارد. اگر آسیب پالپ دندان کم باشد، درمان ریشه در یک جلسه تمام می شود؛ اما اگر سطح آسیب دیده پالپ دندانی بیشتر باشد و کانال های زیادی در ریشه دندان متاثر از پوسیدگی و آسیب باشند، باید جلسات بیشتری برای عصب کشی دندان صرف شود.

مراقبت های پس از کشیدن عصب

عصب کشی دندان به این معناست که عصب دندان بیرون آورده و عملاً دندان بدون عصب شده و زبان ساده دندان مرده است؛ با این حال نگه داشتن همین دندان بهتر از بیرون کشیدن آن است.

یکی از اصلی ترین دغدغه ها در مورد دندان عصب کشی شده، احتمال شکستن آن است که با استفاده از روکش دندان و پیروی از مراقبت های بعد از درمان ریشه می توان احتمال این مشکل را کم کرد.

عصب کشی مجدد دندان

عصب کشی مجدد دندان

اگر درمان کشیدن عصب دندان و پر کردن آن با مواد ضعیف یا توسط یک متخصص کم تجربه انجام شود، شانس موفقیت آمیز بودن آن کاهش خواهد یافت و در نتیجه به عصب کشی مجدد دندان نیاز است.

از طرف دیگر در بعضی موارد ممکن است درمان با موفقیت انجام شود اما مراقبت های بعد از درمان به درستی انجام نشود به همین خاطر دندان عصب کشی شده عفونت کند و نیاز به درمان دوباره باشد.

شما می توانید برای بهره‌گیری از بهترین خدمات عصب کشی دندان و درمان ریشه دندان با کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدرضا دل آرام تماس بگیرید.

پیمایش به بالا