skip to Main Content

عفونت دندان چیست؟ علت و علائم

5/5 - (1 امتیاز)

احتمالاً برای شما این سؤال پیش آمده که چرا عفونت دندان رخ می دهد؟ دلایل این موضوع متفاوت است از عدم رعایت بهداشت گرفته تا وضعیت یک دندان یا حتی عوامل غیردهانی. برای درمان عفونت دندان راه های متفاوتی وجود دارد که بر حسب نوع پیشرفت بیماری رخ می دهد.

وقتی که باکتری ها به ریشه دندان و عصب آن نفوذ کنند، دندان عفونی شده و عفونت دندان رخ می دهد؛ این اتفاق ممکن است به دلیل پوسیدگی دندان یا سایر عوامل افتاده باشد. در ادامه بیشتر به عفونت های دندان پرداخته ایم.

علت عفونی شدن دندان چیست؟

عفونت دندان یک فرآیند مداوم است و یکباره رخ نمی دهد بلکه با آسیب دیدن تاج دندان شروع می شود و به مرور زمان به لثه منتشر می شود. درمان عفونت بسیار مهم است زیرا اگر عفونت را نادیده بگیرید، ممکن است کار به ریشه و عصب دندان نیز برسد.

این موارد را می توان در مورد علت عفونت دندان در نظر گرفت:

  • عدم درمان دندان پوسیده: اگر به وضعیت یک دندان پوسیده رسیدگی نکنید، احتمال بروز عفونت بسیار زیاد است.
  • کانال ریشه: درمان های کانال ریشه دندان که از قبل انجام شده می تواند دگیر دلیل ایجاد عفونت در دندان باشد.
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • مصرف دارویی خاص: برخی فرآیندهای درمانی یا مصرف برخی داروهای خاص ممکن است در دراز مدت منجر به عفونت در دندان منجر شود.
  • رژیم غذایی نامناسب: یک رژیم غذایی نامناسب به همراه قند بالا و مصرف بیش از حد نوشابه و نوشیدنی های شیرین در دراز مدت عفونت دندان را رقم می زند.

بیشتر بدانید: علت دندان درد بعد از عصب کشی

علت عفونی شدن دندان چیست؟

علائم عفونت دندان چیست؟

عفونت دندان معمولا با درد دندانی شناخته می شود. علائم دیگر عفونت می توانند شامل بوی نامطبوع دهان، تلخی دهان، خستگی و تب باشند. برخی از علائم کلی یا پیشرفته عفونت دندان شامل موارد زیر می شود:

  1. ایجاد بو و طعم بد در دهان
  2. درد شبانه دندان
  3. عدم توانایی در باز کردن کامل دهان
  4. حساسیت به خوردن نوشیدنی ها و غذاهای سرد و گرم
  5. درد شدید دندانی که حتی با خوردن مسکن ها هم بهبود زیادی حاصل نمی شود.
  6. تغییر رنگ یک یا چند دندان با سایر دندان ها
  7. ایجاد ورم در ناحیه لثه، فک و صورت

درمان های پزشکی برای عفونت در دندان

عفونت دندان ممکن است بسته به مکان عفونت، پیشرفت یا عدم پیشرفت آن، وضعیت سلامتی فرد و … به روش های مختلفی درمان شود.

اگر عفونت به داخل دندان ها راه یابد، دندانپزشک باید دندان را عصب کشی یا روت کانال کند. این روش شامل سوراخ کردن تاج دندان و برداشتن پوسیدگی ها، باکتری ها و عفونت ها است.

روش های خانگی درمان عفونت دندان

روش های خانگی درمان عفونت دندان

اگر دندانی مبتلا به عفونت باشد، روش های خانگی نمی توانند آن را کاملاً درمان کنند؛ ولی با استفاده از این روش ها می توان تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه کنید، نشانه های عفونت مانند درد و تورم را مدیریت کرد و جلوی پخش شدن عفونت به قسمت های دیگر را گرفت.

این اقدامات عبارتند از:

  • استفاده از دهانشویه
  • قرقره آب نمک و آبلیمو
  • استفاده از کمپرس سرد برای تورم و درد
  • استفاده از مسکن ها برای تسکین درد دندان

آیا عصب کشی دندان دردناک است؟

به طور کلی، عصب کشی دندان دردناک نیست، چون قبل از انجام این روش، دندان و لثه شما با داروی بی حسی موضعی بی حس می شوند. اما بعد از عصب کشی، ممکن است چند روز درد و حساسیت داشته باشید که با مصرف داروهای ضد التهاب و ضد درد قابل کنترل است.

اگر درد شدید و مداومی داشته باشید، ممکن است نشانه ای از عفونت دندان یا مشکل در عصب کشی باشد و باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

اپی اکتومی چیست؟

یکی دیگر از روش هایی که برای درمان عفونت دندان به کار می رود، اپی اکتومی است. در اپی اکتومی انتهای ریشه دندان و بافت عفونی اطراف آن برداشته می شود. این جراحی معمولاً زمانی انجام می شود که درمان ریشه دندان یا عصب کشی نتواند عفونت را رفع کند.

اپی اکتومی در حقیقت اقدامی برای حفظ دندان از کشیده شدن است و به این ترتیب سلامت استخوان فک را حفظ می کند.

آیا عصب کشی دندان دردناک است؟

مصرف آنتی بیوتیک

قرص هایی چون آنتی بیوتیک برای کنترل عفونت مورد استفاده قرار می گیرند و از انتقال و گسترش آن جلوگیری می کنند؛ دندانپزشک بر حسب نوع و گسترش عفونت آنتی بیوتیک های لازم را برای بیمار تجویز خواهد کرد و بیمار نیز بر همان اساس باید داروی تعیین دشه را مصرف کند.

بیشتر بدانید: دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت چیست

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

عفونت دندان می تواند عواقب جدی برای سلامت دهان و استخوان فک داشته باشد. بنابراین، در صورت مشاهده هرگونه علامتی از این مشکل، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. اگر به موقع عفونت دندان را درمان کنید، می توانید از پخش شدن آن به سایر نقاط جلوگیری کنید و همچنین با راهکارهای ساده و ارزان، دندان خود را سالم نگه دارید.

به طور کلی با بروز علائم عفونت دندان باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا ضمن جلوگیری از گسترش عفونت و آسیب دیدن سایر دندان ها، بهترین روش های درمانی نیز به کار گرفته شود. شما می توانید برای اطلاع بیشتر و همچین دریافت وقت با کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدرضا دل آرام تماس بگیرید.

دکتر دل آرام

دکتر محمد رضا دل آرام متخصص جراحی لثه و ایمپلنت های دندانی و عضویت در:
انجمن پریودونتیست های ایران - انجمن ایمپلنتولوژی ایران - انجمن آکادمی پریودونتولوژی آمریکا
- انجمن آکادمی ایمپلنتولوژی آمریکا - دارای کورس جراحی های پیشرفته دهان از implantologie klinik در اولسبرگ آلمان - و نیز سخنران کنگره های دندانپزشکی
دارای مقالات علمی پژوهشی در ژورنال های داخلی و بین المللی

Back To Top