skip to Main Content

ارتودنسی دندان فاصله دار

5/5 - (1 امتیاز)

ارتودنسی برای تصحیح فاصله بین دندان‌ها انجام می‌شود، اما این مسئله در برخی افراد از کودکی شروع می‌شود و با گذشت زمان شدیدتر می‌شود. ارتودنسی دندان فاصله دار یکی از اصلی ترین خدمات ارتودنسی به شمار می رود.

فاصله دندان نه تنها بر زیبایی و ظاهر افراد تأثیر می‌گذارد، بلکه در بسیاری از موارد این افراد را در هنگام صحبت کردن با مشکل روبرو می‌کند. یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین روش‌های درمانی فاصله بین دندان‌ها (دیاستما)، ارتودنسی دندان فاصله دار است که باید حتما تحت نظر دندانپزشک متخصص خدمات ارتودنسی صورت بگیرد.

کاربرد ارتودنسی دندان فاصله دار

ارتودنسی برای تعدیل و چینش صحیح دندان‌ها انجام می‌شود، اما بسیاری از افراد ارتودنسی را یک روش درمانی یا زیبایی‌بخش برای دندان‌هایی که روی هم قرار گرفته‌اند، فرض می‌کنند. در حالی که این فکر اشتباه است و ارتودنسی دندان فاصله دار یکی از روش های درمانی به شمار می رود.

در اکثر موارد ارتودنتیست برای دندان فاصله دار، به عنوان اولین گزینه از ارتودنسی استفاده می‌کند. زیرا علاوه بر کارکرد بسیار مؤثر برای درمان دیاستما، پس از پایان دوره درمان، دندان مصنوعی یا ماده‌ای در دهان شما نمی‌ماند که در طی زمان شکل یا رنگ آن تغییر کند و مشکلات دیگری ایجاد کند.

بیشتر بدانید: عفونت دندان چیست؟ علت و علائم

کاربرد ارتودنسی دندان فاصله دار

مدت زمان ارتودنسی برای دندان های با فاصله

ارتودنسی برای بستن فاصله بین دندان‌ها انجام می‌شود، اما طول درمان ارتودنسی دندان فاصله دار به شرایط اولیه دندان‌ها، فاصله بین آن‌ها و نوع دستگاه ارتودنسی وابسته است.

معمولا این درمان بین ۶ ماه تا ۲ سال زمان می‌برد. از طرفی مدت زمان درمان به اندازه زیادی به تعهد و پایبندی بیمار در مورد مراقبت‌های لازم برای ارتودنسی دندان فاصله دار بستگی دارد.

شما باید برای رسیدن به نتایج بهتر در زمان کمتر، به توصیه‌های ارتودنتیست پس از شروع مراحل درمان عمل کنید و از محافظ‌های دندانی مورد نیاز برای نگه داشتن تنظیم دندان‌های خود استفاده کنید.

میزان تغییر فاصله دندان ارتودنسی چقدر است؟

با این حال ارتودنتیست با هر روش ارتودنسی که انتخاب کرده می‌تواند در طول ماه برای هر دندان فقط حدود یک میلی‌متر تغییر موقعیت ایجاد کند. از همین‌رو مدت زمان ارتودنسی برای دندان فاصله‌دار معمولا طولانی می‌شود.

درواقع تغییر موقعیت دندان‌ها با روش ارتودنسی برای دندان‌های فاصله‌دار نباید بیشتر از یک میلی‌متر در ماه باشد، زیرا می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در ریشه دندان و تحلیل رفتن لثه شود.

مدت زمان ارتودنسی برای دندان های با فاصله

روش های انجام ارتودنسی دندان

تا اینجا دانستید که ارتودنسی برای درمان دیاستما (شکاف دندان) انجام می‌شود، اما این کار توسط دندانپزشک متخصص ارتودنسی با استفاده از ابزار و دستگاه‌های گوناگون صورت می‌گیرد. این ابزارها برای تصحیح دندان‌هایی که روی هم قرار گرفته‌اند هم کاربرد دارند اما برای حالت دیاستما نیاز به شکل‌گیری و تنظیمات مختلفی دارند.

برخی از ابزارها و روش های رایج برای ارتودنسی دندان فاصله دار عبارتند از:

  • ارتودنسی با براکت معمولی
  • ارتودنسی با براکت شفاف
  • ارتودنسی به شکل نامرئی

ارتودنسی فاصله دندان با براکت معمولی

ارتودنسی برای درمان دیاستما انجام می‌شود، اما متداول‌ترین روش برای این کار استفاده از براکت‌های فلزی ثابت است که با نصب شدن روی دندان‌ها به وسیله کش و سیم، فاصله دندان را در طول زمان کم می‌کنند.

ارتودنسی فاصله دندان با براکت شفاف

اگر فاصله بین دندان‌ها خیلی زیاد نباشد، می‌توان برای ارتودنسی دندان فاصله دار به جای براکت فلزی ثابت از اینویزیلاین (ارتودنسی نامرئی) استفاده کرد تا فاصله بین دندان کم شود.

در این روش اولا با قالب‌گیری دقیق از دندان، قالب اختصاصی برای هر شخص ساخته می‌شود و دارای امکان حرکت و تعویض است. به این ترتیب فرد می‌تواند در هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن برای چند دقیقه بریس‌های شفاف را از دهان خود بردارد.

اثربخشی ارتودنسی برای دندان فاصله دار

ارتودنیسی نامرئی برای فاصله دندان

اگر شما نمی‌خواهید براکت‌ها روی دندان‌هایتان قابل مشاهده باشند، می‌توانید از اینویزیلاین یا پلاک‌های شفاف دندانی برای ارتودنسی دندان فاصله دار استفاده کنید. در این حالت ارتودنتیست مانند ارتودنسی نامرئی ساده از قالب پلاستیکی شفاف استفاده می‌کند، اما برای درمان فاصله بین دندان‌ها، فشار و سایز قالب‌گیری متفاوت خواهد بود.

بیشتر بدانید: علت دندان درد بعد از عصب کشی

اثربخشی ارتودنسی برای دندان فاصله دار

ارتودنسی برای درمان فاصله بین دندان‌ها انجام می‌شود، اما هدف اصلی آن از بین بردن فواصل بین آن‌هاست. البته فاصله بین دندان‌ها پس از ارتودنسی به شدت به شرایط اولیه دندان‌های شما وابسته است. اما این روش درمانی همواره کارایی بالایی دارد و با چینش دندان‌ها به کم شدن یا حذف شدن فواصل بین آن‌ها کمک می‌کند.

شما می توانید برای برخورداری از بهترین خدمات ارتودنسی دندان و کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدرضا دل آرام تماس بگیرید.

دکتر دل آرام

دکتر محمد رضا دل آرام متخصص جراحی لثه و ایمپلنت های دندانی و عضویت در:
انجمن پریودونتیست های ایران - انجمن ایمپلنتولوژی ایران - انجمن آکادمی پریودونتولوژی آمریکا
- انجمن آکادمی ایمپلنتولوژی آمریکا - دارای کورس جراحی های پیشرفته دهان از implantologie klinik در اولسبرگ آلمان - و نیز سخنران کنگره های دندانپزشکی
دارای مقالات علمی پژوهشی در ژورنال های داخلی و بین المللی

Back To Top