skip to Main Content

فاصله بین عصب کشی و پر کردن دندان چقدر است؟

5/5 - (1 امتیاز)

یکی از سؤالاتی که افراد در جریان عصب کشی با آن مواجه می شوند این است که چند روز بعد از عصب کشی دندان را پر کنیم؟

هنگامی که درمان ریشه دندان به میان می آید، تعیین زمان مناسب بین عصب کشی (Root Canal Treatment) و پرکردن دندان (Dental Filling) به وضعیت خاص دندان و پیشرفت درمانی وابسته است؛ اما معمولاً پر کردن دندان یک جلسه پس از عصب کشی انجام می شود. در ادامه بیشتر به فاصله بین عصب کشی و پر کردن دندان پرداخته ایم.

فاصله بین عصب کشی و پر کردن دندان

مراحل عصب کشی و پر کردن دندان طی یک یا دو بار مراجعه به دندانپزشکی انجام می شود. انجام این مراحل به موقعیت و تعداد دندان های تحت درمان بستگی دارد.

به علت دسترسی آسان‌تر و کانال‌های عریض‌تر و صاف‌تر دندان های جلویی درمان ریشه این دندان‌های ساده‌تر است، بنابراین پر کردن دندانی که در قسمت جلویی دهان قرار دارد در مقایسه با دندانی که در پشت دهان قرار دارد آسان‌تر است و در نتیجه زمان مناسب بین عصب کشی و پر کردن دندان های جلویی نیز  کوتاه تر خواهد بود.

در برخی کلینیک ها دندانپزشک تنها کار تمیز کردن ریشه را انجام می دهد و پر کردن دندان با فردی دیگر خواهد بود که در این صورت از پر کردن موقت استفاده می شود.

بیشتر بدانید: علت دندان درد بعد از عصب کشی

فاصله بین عصب کشی و پر کردن دندان

مدت زمان عصب کشی دندان

برای عصب کشی دندان دندانپزشک پس از تزریق بی حسی و با استفاده از مته، سوراخی در بالا یا پشت دندان ایجاد کرده و به سیستم ریشه و محفظه پالپ دسترسی پیدا می کند. پس از آن بافت‌های عصبی مرده را خارج و پالپ را از داخل پاک می‌کند.

از آنجایی که کانال‌های ریشه اغلب منحنی و نازک هستند، دندانپزشک به مدتی زمان نیاز دارد تا بتواند به تمام بافت‌های مرده دسترسی پیدا کرده و آنها را خارج کند. در نتیجه عصب کشی دندان به خصوص برای دندان هایی با چندین ریشه، حتی چندین ساعت طول بکشد.

اگر فاصله بین عصب کشی و پر کردن دندان به درستی رعایت نشود و دندان از درون پوسیده شده باشد، امکان مراجعه مجدد فرد به دندانپزشک بسیار زیاد است و درمان بی اثر می شود. بنابراین دندان پزشک در مدت زمان کافی باید داخل پالپ را پاک کرده و بر حسب تشخیص در همان جلسه یا جلسه بعدی آن را پر کند.

پر کردن موقت دندان

پر کردن موقت دندان

اگر دندان شما بیش از حد پوسیده باشد، بر فاصله بین عصب کشی و پر کردن دندان اثر خواهد گذاشت و عصب کشی آن با یک جلسه تمام نمی شود. در این شرایط دندانپزشک محل را با استفاده از محلول آنتی باکتریال تمیز می‌کند و سپس برای محافظت بیشتر تا ویزیت بعدی، دندان را با استفاده از پرکننده موقت یا پانسمان پر خواهد کرد.

در برخی کلینیک ها دندانپزشک تنها کار تمیز کردن ریشه را انجام می دهد و پر کردن دندان با فردی دیگر خواهد بود که در این صورت از پر کردن موقت استفاده می شود.

خطرات پر نکردن دندان پس از عصب کشی

به هیچ عنوان نباید دندان عصب کشی شده را پر نکرده رها کرد؛ از جمله خطرات پر نکردن دندان پس از عصب کشی نفوذ باکتری به درون دندان و عفونت آن است.

همانطور که پیشتر و در مورد فاصله بین عصب کشی و پر کردن دندان گفتیم، حتی در صورتی که پر کردن دندان به جلسه ای دیگر برسد، دندان پزشک از موادی موقت یا پانسمان مخصوص برای پر کردن دندان و چلوگیری از ورود باکتری ها به آن استفاده خواهد کرد.

بیشتر بدانید: بیماری پریودنتال لثه چیست

عصب کشی و پر کردن همزمان دندان

عصب کشی و پر کردن همزمان دندان

خیلی از بیماران می‌خواهند بدانند که آیا می‌توانند در یک جلسه هم عصب کشی و هم پر کردن کانال ریشه دندان را انجام بدهند تا نیازی نباشد دوباره به دندانپزشک بروند. جواب قاطع به این سؤال را باید از متخصص دندانپزشک خود بشنوید، چون این سؤال بسیار به وضعیت و شرایط دهان و دندان فرد وابسته است.

معمولاً پر کردن دندان بعد از عصب کشی برای فرد مشکلی ایجاد نمی‌کند و فرآیندی کاملا طبیعی است. اگر آسیب دندان کم باشد و عفونت هنوز به لایه‌های زیرین دندان نرسیده باشد، معمولا هر دو درمان را در یک جلسه انجام می‌دهند. با این حال باز هم در مورد فاصله بین عصب کشی و پر کردن دندان باید تابع نظر دندانپزشک بود.

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد عصب کشی و پر کردن دندان با کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدرضا دل آرام تماس بگیرید.

دکتر دل آرام

دکتر محمد رضا دل آرام متخصص جراحی لثه و ایمپلنت های دندانی و عضویت در:
انجمن پریودونتیست های ایران - انجمن ایمپلنتولوژی ایران - انجمن آکادمی پریودونتولوژی آمریکا
- انجمن آکادمی ایمپلنتولوژی آمریکا - دارای کورس جراحی های پیشرفته دهان از implantologie klinik در اولسبرگ آلمان - و نیز سخنران کنگره های دندانپزشکی
دارای مقالات علمی پژوهشی در ژورنال های داخلی و بین المللی

Back To Top