skip to Main Content

علائم به عصب رسیدن دندان

Rate this post

دندان ها به دلایل متفاوتی ممکن است دچار پوسیدگی شوند، اگر این پوسیدگی به قدری پیشرفت کرده که به ریشه و پالپ دندان نزدیک شده باشد، می گویند که به عصب رسیدن دندان رخ داده است.

پالپ دندان شامل اعصاب، عروق و بافت های حساس است که در صورت آسیب دیدن می توانند درد شدید و عفونت ایجاد کنند. در این حالت، نیاز به درمان ریشه و عصب کشی است.

عصب کشی چیست؟

با بروز علائم به عصب رسیدن دندان، نیاز به درمان خواهد بود. عصب کشی یک روش درمانی است که در آن پالپ دندان خارج شده و کانال ریشه دندان با مواد مناسب پر می شود.

علائم به عصب رسیدن دندان ممکن است شامل درد ضربان دار و پخش شونده، حساسیت به دما و شیرینی، تورم لثه و آبسه باشند. اگر چنین علائمی را در دندان خود مشاهده کردید، باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: ایمپلنت برای افراد سیگاری

به عصب رسیدن پوسیدگی دندان چقدر طول می کشد؟

به عصب رسیدن پوسیدگی دندان چقدر طول می کشد؟

همانطور که گفته شد پوسیدگی از اصلی ترین دلایل ایجاد دندان درد است. به عصب رسیدن پوسیدگی دندان ممکن است به ترتیب خاصی اتفاق نیفتد و سرعت پوسیدگی متناسب با عوامل شخصی مثل بهداشت دهان و دندان، نوع تغذیه و مراقبت از دندان و همچنین ژنتیک و قوام و مقاومت دندان متغیر باشد.

پوسیدگی دندان ممکن است در مدت زمان طولانی به آهستگی پیش برود و در نتیجه بروز نشانه های به عصب رسیدن دندان چندین سال طول بکشد. مقدار پوسیدگی می‌تواند تحت تاثیر عواملی مانند وجود پلاک و سنگ دندان، میزان مصرف قند، کارآمدی عملیات بهداشت دهان و دندان و سلامت کلی دندان قرار گیرد.

کاهش ریسک پوسیدگی دندان

از طرف دیگر و در بعضی از موارد، پوسیدگی دندان می‌تواند به سرعت ادامه یابد، مخصوصا اگر حفره‌های قبلی در دندان وجود داشته باشد یا اگر بهداشت دهان و دندان مناسب انجام نشود.

بازدیدهای منظم از دندانپزشک و رعایت بهداشت دهان و دندان، شامل مسواک زدن دو بار در روز، استفاده از نخ دندان هر روز و کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین، می‌تواند در پیشگیری از پوسیدگی و بروز علائم به عصب رسیدن دندان مؤثر باشد.

همچنین اگر پوسیدگی در مراحل ابتدایی شناسایی و مدیریت شود نیز رسیک به عصب رسیدن کاهش خواهد یافت.

کاهش ریسک پوسیدگی دندان

مراحل پوسیدگی دندان

دانستن مراحل پوسیدگی دندان می تواند به تشخیص به موقع نشانه های به عصب رسیدن دندان کمک کند؛ البته تشخیص این مشکل با دندانپزشک است. مراحل اصلی پویسدگی دندان عبارتند از:

  1. آسیب مینای دندان: این بخش سخت‌ترین قسمت دندان بوده و اولین نشانه های پوسیدگی شامل بروز لکه های سفید روی آن است.
  2. پوسیدگی مینای دندان: با پیشرفت آسیب به مینای دندان، حفره یا سوراخ درون دندان ایجاد می شود و مینای سفید به رنگ قهوه ای در می آید.
  3. آسیب به عاج دندان: عاح نرمتر از مینا است؛ اگر پوسیدگی این بخش به سرعت تشخیص داده شود، با استفاده از مواد ترمیمی پر خواهد شد.
  4. آسیب به پالپ دندان: پالپ داخلی ترین لایه دندان است و از اعصاب و عروق خونی تشکیل شده. هنگامی که پوسیدگی به پالپ برسد، تورم و فشار بر اعصاب دندان رخ داده و باعث درد می شود. در این صورت اگر پوسیدگی به عصب رسیده باشد باید روت کانال صورت بگیرد.
  5. آبسه دندان: با پیشرفت میزان پوسیدگی در پالپ دندان و ایجاد التهاب شدید، عفونت و چرک تجمع یافته و آبسه دندان ایجاد می شود که حتی باعث درد و تورم فک و صورت می شود.

علائم به عصب رسیدن دندان چیست؟

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد به عصب رسیدن دندان یک وضعیت است که در آن عصب دندان آسیب دیده و دچار عفونت می شود. برخی از علائم شایع به عصب رسیدن دندان عبارتند از:

  1. درد شدید و مداوم دندان، به خصوص در هنگام جویدن غذا یا قرار گرفتن در معرض گرما یا سرما
  2. تغییر رنگ دندان به رنگ تیره یا خاکستری
  3. تورم و حساسیت لثه در اطراف دندان
  4. حساسیت زیاد دندان به عناصر گرم و سرد
  5. پوسیدگی یا ایجاد حفره دندانی
  6. دندان قروچه

بیشتر بدانید: ریشه دندان از چند لایه تشکیل شده است

علائم به عصب رسیدن دندان چیست؟

چه زمانی برای عصب کشی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

اگر شما یک یا چند علامت به عصب رسیدن دندان را در خود مشاهده کردید، بهتر است سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید. درمان معمول برای به عصب رسیدن دندان عصب کشی است که در آن پالپ دندان حذف شده و کانال ریشه دندان پر می‌شود. این کار می‌تواند درد را کاهش دهد و عفونت را از بین ببرد.

اگر به عصب رسیدن دندان را درمان نکنید، ممکن است باعث شود که دندان شما کاملاً مرده شود و باید کشیده شود. شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و معاینه و درمان علائم به عصب رسیدن دندان با کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدرضا دل آرام تماس بگیرید.

دکتر دل آرام

دکتر محمد رضا دل آرام متخصص جراحی لثه و ایمپلنت های دندانی و عضویت در:
انجمن پریودونتیست های ایران - انجمن ایمپلنتولوژی ایران - انجمن آکادمی پریودونتولوژی آمریکا
- انجمن آکادمی ایمپلنتولوژی آمریکا - دارای کورس جراحی های پیشرفته دهان از implantologie klinik در اولسبرگ آلمان - و نیز سخنران کنگره های دندانپزشکی
دارای مقالات علمی پژوهشی در ژورنال های داخلی و بین المللی

Back To Top