جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
کلینیک دکتر دل آرام

علائم پس زدن ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت دندانی که در فک بالا قرار می گیرد ممکن است به داخل حفره سینوسی بیرون بزند که با علائم پس زدن ایمپلنت همراه خواهد بود.

همچنین آسیب به ناحیه اطراف ایمپلنت دندان ممکن است باعث شل شدن ایمپلنت و در نتیجه شکست شود. علائم پس زدن ایمپلنت شامل افزایش درد در محل ایمپلنت، ورم، تب و لرز است.

احتمال موفقیت و شکست ایمپلنت

فرآیند کاشت ایمپلنت دندان یک جراحی جزئی و تحت بی حسی موضعی است  که علاوه بر مواردی همچون قیمت ایمپلنت دندان، گاهی شکست آن نیز از جمله دغدغه بیماران است. ایمپلنت ها معمولا از ماده ای به نام تیتانیوم یا گاهی زیرکونیوم ساخته می شوند. ایمپلنت در حین جراحی در استخوان قرار می گیرد و پس از سه ماه تاج یا آستین روی آن قرار می گیرد.

لازم به ذکر است که موفقیت ایمپلنت دندان در حدود ۹۷ درصد است که بسیار زیاد است. اما در سویی دیگر این عدد یعنی این احتمال وجود دارد که ایمپلنت در ۳ درصد موارد شکست خورده یا پس زده شود که با علائم پس زدن ایمپلنت همراه خواهد بود.

احتمال موفقیت و شکست ایمپلنت

پس زدن ایمپلنت به چه معناست؟

واقعیت این است که کلمه «پس زدن» دقیق ترین کلمه برای تعیین شکست ایمپلنت دندانی نیست. بنابراین  همچون اتفاقی که در پیوند اعضا رخ می دهد، در صورت بروز علائم پس زدن ایمپلنت، خبری از واکنش ایمنی در برابر تیتانیوم نیست زیرا تیتانیوم یک ماده زیست سازگار است که به ندرت باعث ایجاد حساسیت می شود.

هنگامی که یک ایمپلنت در استخوان فک یا فک بالا قرار می گیرد دارای ثبات اولیه است، طی فرآیند ۳ ماهه ثبات اولیه به تدریج از بین می رود و یک ثبات ثانویه به دست می آید. این پایداری ثانویه یا Osseointegration به عنوان تماس مستقیم و ساختاری بین استخوان و سطح ایمپلنت تعریف می شود.

علائم پس زدن ایمپلنت، یا بهتر است بگوییم شکست آن معمولاً در همین مدت بروز می کند. این عارضه به دلیل عدم ادغام استخوانی ایمپلنت با استخوان است که فیبرو اینتگراسیون (Fibrointegration) نامیده می شود.

علائم پس زدن ابمپلنت

یکی از واضح ترین علائم پس زدن ایمپلنت دندان، تحرک و شل شدن ایمپلنت است. یکی دیگر از علائم، داشتن ناراحتی یا درد خفیف هنگام فشار دادن ناحیه ایمپلنت یا هنگام لمس آن است. بیمار همچنین ممکن است در روز کاشت روی ایمپلنت دندان درد یا ناراحتی داشته باشد.

همچنین همانطور که در ابتدا نیز گفته شد، این علائم می تواند شامل ورم، تب و لرز نیز بشود. در ادامه بیشتر به این موارد پرداخته شده است.

علائم پس زدن ابمپلنت

تداوم درد و ناراحتی

درد مداوم یا شدید بعد از یک هفته اولیه یا بیشتر پس از جراحی می تواند نشانه عفونت یا آسیب به اعصاب و علائم پس زدن ایمپلنت باشد. اگر مشکوک هستید که درد غیرعادی است، سریعاً جراح خود را مطلع کنید.

التهاب، خونریزی و فرورفتگی لثه

قرمزی، تورم، التهاب و خونریزی در اطراف محل ایمچلنت چندی پس از جراحی می تواند نشان مشکل و از علائم پس از زدن ایمپلنت باشد. این اتفاق به‌ویژه در افراد سیگاری، افراد مبتلا به بیماری خودایمنی یا دیابت، و کسانی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند، رخ می دهد. همچنین فرو رفتگی لثه یا Gum recession در اطراف ایمپلنت می تواند منجر به علائم شکست ایمپلنت دندان شود.

شل شدن یا لق زدن ایمپلنت

ایمپلنت های دندانی به نحوی طراحی شده اند که به اگر قوی تر از دندان های طبیعی نباشند، به اندازه آن مستحکم باشند؛ البته به آن شرط که از ایمپلنت معتبر استفاده کرده باشید و فریب تبلیغاتی چون ایمپلنت ارزان در تهران را نخورده باشید.

اگر حس لق خوردگی ایمپلنت را دارید ممکن است به درستی با استخوان فک ترکیب نشده باشد و شاید پای علائم پس زدن ایمپلنت در میان باشد. باید  فوراً جراح خود را مطلع کنید تا مشکل تشخیص داده و برطرف شود.

چه کسانی مستعد شکست ایمپلنت هستند؟

مشکل در جویدن

ایمپلنت ها باید عملکردی همچون دندان های دیگر داشته باشند و نباید هنگام غذا خوردن باعث ناراحتی شوند. اگر در جویدن مشکل دارید، ممکن است در زاویه، اندازه یا شکل ایمپلنت مشکلی وجود داشته باشد یا ممکن است دندان کمی لق شده باشد. این مورد برای جلوگیری از بروز بیشتر علائم پس زدن ایمپلنت و شکست آن و همچنین مشکلات در جویدن باید بررسی شود.

چه کسانی مستعد شکست ایمپلنت هستند؟

به طور کلی افراد مبتلا به بیماری پریودنتال، دیابت و استعمال دخانیات نسبت به بیماران سالم، میزان شکست بالاتر در ایمپلنت داشته و احتمال مواجهه آن ها با علائم شکست ایمپلنت بیشتر است.

به همین ترتیب، باید توجه داشت که بیمارانی که دچار رد یا شکست ایمپلنت دندانی شده‌اند به احتمال باز هم با آن مواجه خواهند شد، هرچند همچنان شانس موفقیت بالای ۸۰-۹۰ درصد است.

در این مطلب سعی شد به این سوال پاسخ داده شود که علائم پس زدن ایمپلنت چیست؟ به طور کلی این علائم شامل درد و ناراحتی، التهاب، خونریزی، تب، لرز، فرورفتگی لثه، لق شدن ایمپلنت و مشکل در جویدن می شود.

در صورت بروز هر کدام از این علائم جراح خود را در جریان بگذارید تا اقدام لازم انجام شود. در صورت داشتن نیاز به خدمات دندان پزشکی و ایمپلنت می توانید با مطب دکتر محمدرضا دل آرام در تماس باشید.