بریج بهتر است یا ایمپلنت؟

5/5 - (1 امتیاز)

هنگامی که دندانی را از دست می دهید، بریج و ایمپلنت به عنوان دو گزینه برای پر کردن جای دندان خالی مطرح می شوند، اما برای برخی سوال پیش می آید که بریج بهتر است یا ایمپلنت؟

در حقیقت ضروری است که یک جایگزین مناسب برای حفظ بقیه دندان ها در یک راستا ایجاد شود. با این حال مواردی همچون قیمت ایمپلنت دندان یا کیفیت بریج مطرح است. در ادامه بررسی خواهیم کرد که از میان دو گزینه موجود، بریج بهتر است یا ایمپلنت؟

درباره بریج و ایمپلنت

برای اینکه ببینیم بریج بهتر است یا ایمپلنت، نخست ببینیم که اصلاً بریج و ایمپلنت چه هستند؟ بریج‌های دندانی، دندان‌های مصنوعی هستند که توسط دندان‌های اطراف دندان از دست رفته شما ثابت می‌شوند. آنها معمولا از موادی مانند چینی یا پلاستیک ساخته می شوند. آن ها با رنگ طبیعی دندان های شما هماهنگ هستند و همچنین می توانند یک یا چند دندان از دست رفته را بپوشانند.

ایمپلنت های دندانی در واقع ریشه های مصنوعی دندان هستند که معمولا از تیتانیوم ساخته می شوند. آنها با پیچ در استخوان فک شما نصب می شوند تا یک تاج یا پل را در جای خود نگه دارند.

مزایا و معایب بریج

مزایا و معایب بریج

برای اینکه به مقایسه دقیق تری بین بریج و ایمپلنت برسیم و ببینیم که بریج بهتر است یا ایمپلنت، باید مزایا و معایب این دو روش را شناسایی کنیم.

بریج برحلاف ایمپلنت نیازی به پیوند استخوان یا جراحی تهاجمی ندارد، همچنین هزینه اولیه آن از ایمپلنت های دندانی کمتر است. ضمن اینکه این روش درمانی معمولاً فقط به دو بار مراجعه به دندانپزشک نیاز دارد که طی چند هفته انجام شود.

با این حال بریج باید هر ۵ تا ۷ سال یکبار تعویض شود، هرچند که می تواند بیش از ۱۰ سال دوام بیاورد. در کنار این موضوع با افزایش سن ظاهر طبیعی خود را از دست می دهد و حفره ها و پوسیدگی در دندان های اطراف آن بیشتر از ایمپلنت بوده و می تواند به دندان های سالم اطراف دندان از دست رفته آسیب برساند.

مزایا و معایب ایمپلنت

نگاهی به مزایا و معایب ایمپلنت ما را به این نتیجه نزدیک تر می کند که بریج بهتر است یا ایمپلنت؟ ایمپلنت می تواند ۱۵ سال یا بیشتر دوام بیاورد و از لحاظ طول عمر، طولانی ترین گزینه موجود در بازار است. ایمپلنت همچنین به نسبت بریج ظاهر طبیعی تری دارد و به دندان های سالم اطراف آسیب نمی رساند ضمن اینکه نرخ موفقیت آن حدود ۹۷ درصد است.

از سویی دیگر اما این روش کمتر تحت پوشش بیمه قرار می گیرند، هزینه اولیه بالاتری دارد و فرآیند درمانی با آن می تواند تا ۶ ماه طول بکشد. ضمن اینکه ممکن است دچار عوارض جراحی و همچنین در برخی موارد (کمتر از ۳ درصد) منجر به شکست شود.

انتخاب بین بریج و ایمپلنت

انتخاب بین بریج و ایمپلنت

با وجود تمام توضیحاتی که داده شد، سوال اصلی همچنان مطرح است؛ بریج بهتر است یا ایمپلنت؟ در حقیقت اینجا می توان گفت که نظر دندانپزشک تعیین کننده است.

دندانپزشک به شما در مورد بهترین جایگزین برای دندان های از دست رفته توصیه خواهد داد و بهترین گزینه برای شما بر اساس بودجه، تعداد دندان های از دست رفته و سلامت کلی شما پیشنهاد داده خواهد شد. در ادامه برخی از این موارد را مرور می کنیم.

عامل هزینه

اگر بیمه دندان دارید، احتمالاً بیشتر بریج یا پل دندانی را پوشش می دهد تا ایمپلنت. اگر بیمه ندارید و هر دو گزینه خارج از محدوده قیمت شما هستند، به جای بررسی این سوال که بریج بهتر است یا ایمپلنت، گزینه هایی همچون پروتز پارسیل یا partial denture روی میز قرار می گیرد.

تعداد دندان های از دست رفته

تعداد دندان های از دست رفته دیگر مورد تعیین کننده برای این پاسخ است که بریج بهتر است یا ایمپلنت؟ اگر بیش از یک دندان متوالی را از دست داده اید، احتمالاً بریج دندان گزینه بهتری نسبت به ایمپلنت باشد زیرا برای هر دندان از دست رفته باید یک ایمپلنت جداگانه به استخوان فک شما متصل شود که منجر به جراحی می شود. البته باید بدانید برای بریج ممکن است دندانپزشک مجبور شود دندان سالم شما را هم تراش دهد که راه حل مناسبی نیست .

مزایا و معایب بریج

سلامت کلی

سلامت فرد از دیگر موارد تعیین کننده است که نشان می دهد بریج بهتر است یا ایمپلنت؟ ایمپلنت های دندانی نیاز به جراحی دارند، بنابراین ممکن است برای افرادی که شرایط پزشکی دارند مانند دیابت یا لوسمی که روند بهبودی را کند می کنند، گزینه مناسبی نباشند.

بهترین کاندیداها برای ایمپلنت دندان از سلامت کلی خوبی برخوردار هستند و استخوان فک آن ها باید عاری از پوسیدگی است و به اندازه کافی سالم باشد تا از ایمپلنت پشتیبانی کند و همچنین سن مناسب ایمپلنت دندان نیز در این میان مطرح است.

زمان مد نظر برای انجام

کل فرآیند کاشت ایمپلنت دندان ممکن است ماه ها طول بکشد، در حالی که یک بریج طی دو جلسه و چند هفته نصب می شود. از سویی دیگر کاشت ایمپلنت دندان نیازمند جراحی برای کاشت ریشه در استخوان است و تا زمان گذاشتن تاج می تواند ۶ ماه زمان ببرد.

بنابراین در پاسخ به این سوال که بریج بهتر است یا ایمپلنت؟ باید گفت که بریج طول عمر کمتری دارد اما فرآیند کارگذاری آن کمتر است و از سویی می تواند ارزان تر تمام شود.

نکته پایانی

در این مطلب سعی شد به این سوال پاسخ دهیم که بریج بهتر است یا ایمپلنت؟ با وجود تمام فاکتورهایی که عنوان شد، از هزینه گرفته تا سلامت کلی فرد، این نظر دندانپزشک است که در معاینه بیمار مشخص می کند از کدام روش درمانی استفاده شود.

شما می توانید برای آگاهی در مورد وضعیت دندان خود و روش جایگزینی دندان از دست رفته با کلینیک دکتر محمدرضا دل آرام تماس گرفته و توسط پزشک ویزیت شوید.

در کلینیک دکتر محمد رضا دل آرام متخصص جراحی لثه و ایمپلنت های دندانی خدمات درمانی ایمپلنت دندان، جراحی های پیشرفته لثه ، لمینت دندان  ، طراحی لبخند و دیگر خدمات دندانپزشکی با بالاترین سطح کیفیت به شما ارائه میشود .

برای تنظیم زمان پذیرش و وقت معاینه میتوانید با شماره تلفن های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

پیمایش به بالا