سن مناسب ایمپلنت دندان

5/5 - (1 امتیاز)

امروزه ایمپلنت دندان به عنوان جایگزین برای دندان های از دست رفته در بزرگسالان انتخاب می شوند. اما سن مناسب ایمپلنت دندان چه زمانی است؟

در حقیقت آیا در مورد کودکان یا نوجوانانی که یک یا چند دندان را به دلیل آسیب تروماتیک یا یک بیماری مادرزادی از دست داده اند، می توان از روش ایمپلنت دندان استفاده کرد؟ آیا ایمپلنت دندان گزینه مناسبی برای این گروه سنی جوان است؟

عوامل تعیین کننده در ایمپلنت دندان

در مورد سن مناسب ایمپلنت دندان باید گفت که سن تنها یکی از معیارهای مهمی است که در جراحی نوآورانه دهان استفاده می شود. در ایمپلنت های دندانی نیز هنگام غربالگری بیماران، وضعیت آنانا برای ایمپلنت دندان بررسی می شود.

سایر عواملی که می تواند موفقیت طولانی مدت ایمپلنت دندان دائمی را تعیین کند، سلامت دهان و دندان بیمار، تعداد و محل دندان های از دست رفته، یکپارچگی استخوان فک و سلامت عمومی است.

بیشتر بدانید: بهترین متخصص ایمپلنت

عوامل تعیین کننده در ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان پیش از بلوغ

قبل از اینکه بیمار بتواند ایمپلنت دندانی دریافت کند، باید به بلوغ اسکلتی رسیده باشد. به عبارت دیگر سن مناسب ایمپلنت دندان هنگامی است که استخوان فک آنها کاملاً رشد کرده است و دیگر جهش رشدی نخواهد داشت.

اگر ایمپلنت‌ های دندان قبل از پایان بلوغ قرار داده شوند و فک هنوز در حال بلوغ باشد، ترمیم ‌ها می‌توانند در رشد بیشتر استخوان اختلال ایجاد کنند و دوام آن ‌ها را به خطر بیندازند و به طور بالقوه عوارضی را در پی داشته باشند. این عوارض می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات گاز گرفتن
  • فاصله بین دندان ها
  • از دست دادن استخوان در اطراف پروتز
  • تغییرات در ناحیه جمجمه صورت

رشد فک تا چه زمانی ادامه دارد؟

همانطور که گفته شد، سن مناسب ایمپلنت دندان زمانی است که استخوان های فک دیگر رشد نکنند. اما این رشد تا چه زمانی ادامه دارد؟ سن استخوانی یا Bone age در میان نوجوانان متفاوت است. به طور معمول رشد فک تا سن ۱۸، ۱۹ یا ۲۰ سالگی ادامه دارد.

در برخی موارد، بیماران در اواسط ۲۰ سالگی هستند که بلوغ اسکلتی آنان در نهایت کامل شده است. به همین دلیل، نوجوانان زیر ۱۸ سال اغلب سن مناسب ایمپلنت دندان را ندارند و کاندیدای مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان نیستند، مگر اینکه به بلوغ اسکلتی رسیده باشند.

تشخیص رشد استخوان ها برای ایمپلنت

تشخیص رشد استخوان ها برای ایمپلنت

با در نظر گرفتن سن مناسب ایمپلنت دندان و رشد استخوان ها برای جراحی دهان و ایمپلنت، پزشکان ارزیابی های رشد با رادیوگرافی یا اسکن از طریق اشعه ایکس را انجام می دهند تا بررسی کنند که آیا استخوان به رشد ۱۰۰ درصدی خود رسیده و بیمار برای جراحی آماده است یا خیر.

راه حل های موقت

اگر یک فرود سن مناسب ایمپلنت دندان را نداشت باید چه کار کند؟ از دست دادن دندان در هر سن و سال چالش‌ های بسیاری را برای فرد ایجاد می کند. بنابراین راه‌حل‌های جایگزین برای کسانی که سن مناسب ایمپلنت دندان را نداشته و برای آن بسیار خیلی جوان هستند وجود دارد.

در برخی موارد رویدادهای محتاطانه راه ایده آلی برای تضمین موفقیت طولانی مدت ترمیم های دائمی است. در عین حال، دندانپزشک می تواند یک پل دندانی یا یک پروتز متحرک جزئی بسازد که به صورت سفارشی برای بازیابی عملکرد و ظاهر دندان ساخته شده است.

بیشتر بدانید: هزینه درمان ایمپلنت

ایمپلنت دندان پیش از بلوغ

نکته پایانی

در این مطلب سعی شد در مورد سن مناسب ایمپلنت دندان صحبت شود. به خاطر داشته باشید که کاشت ایمپلنت دندان در بزرگسالی می تواند یک موقعیت برد-برد باشد.

در سنین بزرگسالی خطر ابتلا به پری ایمپلنتیت، به عنوان بزرگترین عامل شکست ایمپلنت دندانی در این سن بسیار کمتر است و از این رو دوره بزرگسالی، سن مناسب ایمپلنت دندان است زیرا شما استخوان‌ های قوی و سالمی دارید که ایمپلنت ‌ها را در خود محکم می‌ کنند.

پیمایش به بالا