جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
کلینیک دکتر دل آرام

پست و روکش دندان چیست 

5/5 - (1 امتیاز)

پست و روکش دندان یک روش ترمیم دندان است که در آن از یک میله فلزی یا سرامیکی به نام پست (Post) و یک پوشش دندانی به نام روکش استفاده می‌شود.

این روش برای دندان‌هایی که بخش زیادی از ساختار تاجی آن‌ها از دست رفته است و نیاز به عصب‌کشی دارند، مناسب است. پست و روکش دندان به دندان استحکام و ثبات بیشتری می‌دهد و از شکستن یا عفونت دندان جلوگیری می‌کند.

مراحل پست و روکش دندان

پست و روکش دندان از چند مرحله تشکیل شده است:

  • ابتدا دندانپزشک دندان را عصب‌کشی می‌کند و کانال ریشه دندان را پر می‌کند.
  • سپس دندانپزشک قسمتی از پرکردگی ریشه را حذف می‌کند و یک سوراخ برای قرار دادن پست می‌سازد.
  • پس از انتخاب نوع پست (فلزی، سرامیکی، پیش‌ساخته یا ریختگی)، دندانپزشک آن را در سوراخ قرار می‌دهد و با یک چسب خاص محکم می‌کند.
  • پست می‌تواند تا کانال ریشه دندان امتداد یابد و گیر لازم برای قرار گرفتن روکش را فراهم می‌کند.
  • سپس دندانپزشک با استفاده از یک ماده ترمیمی مانند کامپوزیت یا آمالگام، بخش از دست رفته تاج دندان را بازسازی می‌کند. این بخش به نام کور (Core Build up) شناخته می‌شود.
  • کور یا بیلداپ تمامی نسج تاجی از دست رفته را جایگزین می‌کند و اجازه می‌دهد که دندانپزشک دندان را برای دریافت روکش آماده کند.
  • در مرحله آخر، دندانپزشک یک روکش دندانی را بر روی پست و کور قرار می‌دهد و با یک چسب خاص محکم می‌کند. روکش می‌تواند از جنس سرامیک، پرسلن، زیرکونیا یا فلز باشد.

بیشتر بدانید: تفاوت کامپوزیت و روکش دندان

مراحل پست و روکش دندان

پست دندان چیست؟

گاهی اوقات برخی از بیماران دچار شکستگی یا تخریب شدید یک یا چند دندان می‌شوند. در این صورت چون بخش زیادی از تاج دندان از بین رفته است و دیگر هیچ ترمیم یا روکشی روی آن ماندگار نیست و جدا می‌شود.

بنابراین در این شرایط که فقط یک یا دو میلیمتر از تاج دندان باقی مانده است از “پست” استفاده می‌شود. پست یک میله از جنس‌های مختلف است که در کانال ریشه دندان قرار می‌گیرد و با یک چسب خاص به آن می‌چسبد و تاج دندان را روی آن بازسازی می‌کنند.

در واقع پست یک پایه است که داخل ریشه چسبیده و بخشی از آن خارج از دندان می‌رود و امکان اتصال روکش یا ماده ترمیمی تاج دندان را فراهم می‌کند.

کور بیلداپ چیست؟

دندانپزشک برای بازسازی بخش از دست رفته دندان با یکی از مواد ترمیمی مناسب، از عملیات کور دندان یا  core build up استفاده می‌کند. این کار باعث می‌شود دندان برای دریافت روکش آماده شود و روکش دندان پشتیبانی مناسبی داشته باشد.

گاهی اوقات دندان‌ها به دلیل پوسیدگی گسترده، ترک ‌خوردگی، جدا شدن پرشدگی دندان و یا ایجاد سوراخ دسترسی به پالپ، بخش زیادی از ساختار دندان را از دست می‌دهند. در این شرایط کور بیلداپ استفاده می‌شود.

این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر بخش بسیار کمی از ساختار دندان باقی مانده باشد، پست و روکش دندان ممکن است با فشار به خصوص از سمت پهلو جدا شوند. بنابراین باید با روش بازسازی دندان با کور بیلداپ، ساختار دندان را به اندازه و شکل اولیه آن برگرداند. این کار باعث می‌شود که روکش دندان اتصال و استحکام و ثبات بیشتری داشته باشد و طول عمر ترمیم افزایش یابد.

جنس پست دندان از چیست؟

جنس پست دندان از چیست؟

پست ها میله‌هایی از جنس فلزاتی مانند تیتانیوم، استیل و یا فلزات ریختگی هستند که در داخل ریشه دندان قرار می‌گیرند و با یک چسب خاص به آن می‌چسبند و تاج دندان را روی آن بازسازی می‌کنند. اما این روزها بیشتر از نوع غیر فلزی آن برای درمان استفاده می‌شود.

پست های دندانی غیرفلزی انعطاف پذیری بالایی دارند و در مقابل فشارهایی که به دندان وارد می‌شود مقاوم‌ترند و ریشه را در برابر شکستگی محافظت می‌کنند.

پست های غیرفلزی رنگی شفاف‌تر و سفیدی دارند و زیبایی بیشتری نسبت به نوع فلزی دارند. اما باید دقت کرد که چسباندن پست های غیر فلزی دندان بسیار دقیق است. در حالی که پست فلزی بسیار محکم‌تر هستند و راحت‌تر چسبانده می‌شوند.

انواع پست و روکش دندان

پست و کور دندان روش‌های مختلفی دارند که بر اساس نوع میله و ماده ترمیمی دسته‌بندی می‌شوند.

  • پست و کور ریختگی
  • پست فایبرگلاس و کور کامپوزیتی
  • پست تیتانیوم و کور کامپوزیتی
  • پست استنلس استیل و کور کامپوزیتی
  • پست و کور نوع ریختگی
  • پست فایبرگلاس و کور کامپوزیتی

بیشتر بدانید: ریشه دندان از چند لایه تشکیل شده است

پست دندان و نیاز به عصب کشی

پست دندان و نیاز به عصب کشی

همانطور که گفته شد، پست یک پایه است که داخل ریشه چسبیده و بخشی از آن خارج از دندان می‌رود و امکان اتصال روکش یا ماده ترمیمی تاج دندان را فراهم می‌کند. دندانی که نیاز به پست دارد، باید عصب‌کشی شود و ریشه آن درمان شود.

ممکن است دندانپزشک پس از درمان عصب‌کشی و بازسازی تاج دندان، روکش دندان را برای بیمار پیشنهاد کند. همچنین ممکن است برخی از بیماران قبل از روکش کردن دندان نیاز به پست و کور داشته باشند.

شما می توانید برای اطلاع بیشتر در مورد پست و روکش دندان با کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدرضا دل آرام تماس بگیرید.

پیمایش به بالا