skip to Main Content

تفاوت کامپوزیت و روکش دندان

5/5 - (1 امتیاز)

ونیرکامپوزیت روشی است برای پوشش و زیبایی دندان است؛ از سویی دیگر روکش دندان نیز برای زیبایی و پوشاندن عیب دندان استفاده می شود، اما تفاوت کامپوزیت و روکش دندان در چیست؟

تفاوت کامپوزیت و روکش دندان در کلی ترین حالات مربوط به کاربرد، ساختار دندان، زمان بهبود و هزینه است. در ادامه بیشتر به تفاوت های این دو روش پرداخته ایم.

تفاوت کامپوزیت و روکش دندان از لحاظ کاربرد

یکی از موارد اصلی تفاوت کامپوزیت و روکش دندان مربوط به کاربرد این دو است، در زیر می توانید تفاوت کاربرد کامپوزیت و روکش دندان را مشاهده کنید:

  • کامپوزیت: این ماده یک نوع رزین پلیمری است که می‌تواند به رنگ دندانها تطابق دهد. این نوع ترمیم بیشتر برای پوشاندن شکستگی‌های کوچک، پر کردن حفره‌ها و رفع نقص‌های ظاهری دندانها استفاده می‌شود.
  • روکش دندان (ونیر یا کراون): این روش از مواد مختلفی مانند پرسلن، سرامیک یا فلزات آلیاژی تشکیل شده است. این مواد معمولاً دارای قابلیت بازتولید طبیعی‌ترین ظاهر دندانها هستند و برای ترمیم‌های بزرگتر، افزایش اندازه دندانها، یا ترمیم های قوی تر همچون کراوان های فلزی استفاده می شوند.

بیشتر بدانید: علت دندان درد عصبی چیست و چگونه درمان می‌شود

تفاوت روکش دندان و کامپوزیت از لحاظ ساختار دندانی

تفاوت روکش دندان و کامپوزیت از لحاظ ساختار دندانی

دیگر موردی که به عنوان تفاوت کامپوزیت و روکش دندان قابل بررسی است مرتبط با پیش نیازهای این دو روش از لحاظ ساختار دندان است.  کامپوزیت در بسیاری از موارد و در مقایسه با روکش، نیاز به حذف بخش از ساختار دندانی دارد تا فضای کافی برای قرار گرفتن آن فراهم شود.

در مقابل روکش دندان به حذف بیشتری نیاز دارد تا جای کافی برای قرارگیری روکش فراهم شود. این کار ممکن است شامل حذف لایه‌های بیشتر از دندان، تغییر شکل و اندازه دندان، و حتی ساییدن دندانها در برخی موارد باشد.

مدت زمان لازم برای بهبودی در روش کامپوزیت و روکش دندان

تفاوت کامپوزیت و روکش دندان تنها محدود به ساختار دندان و کاربردها نیست بلکه شامل زمان مورد نیاز برای دندان ها نیز می شود. ugh,i fv hdk روش کامپوزیت به مدن زمان کمپتری برای درمان و بهبود نیاز دارد به نحوه که مدت زمان مورد انتظار برای انجام کامپوزیت دندانه یک یا دو نوبت درمانی محدود است.

در مقابل روکش دندان ممکن است به مدت زمان بیشتری نیاز داشته باشد، زیرا نیاز به فرآیندهای گسیخته‌تری برای ساخت و نصب روکش دارد. این فرآیند ممکن است از چند جلسه تا چند هفته طول بکشد.

مدت زمان لازم برای بهبودی در روش کامپوزیت و روکش دندان

هزینه کامپوزیت و روکش دندان

دیگر موردی که درباره تفاوت کامپوزیت و روکش دندان باید مورد توجه قرار بگیرد، هزینه این دو روش است؛ معمولاً کامپوزیت ارزان‌تر از روکش دندان است.

روکش دندان هزینه بیشتری دارد، اما به عنوان یک روش ترمیمی با دوام و طولانی مدت شناخته می‌شود. البته در نهایت، انتخاب بین کامپوزیت و روکش دندان بسته به نیازها، بودجه، و توصیه‌های پزشک دندانپزشک است.

روش کامپوزیت سخت‌تر است یا روکش دندان؟

اگر از نظر مقاومت مکانیکی در نظر بگرید، روکش دندان معمولاً به دلیل استفاده از مواد سرامیک یا فلزات آلیاژی می‌تواند مقاومت فشاری بیشتری داشته باشد. این به این معناست که در مقابل فشار و خطرات مکانیکی، مثل جوشش یا فشار زیاد بر روی دندان، روکش دندان معمولاً مقاومت بیشتری دارد.

در مقابل، کامپوزیت یک ماده رزینی است که از نظر مقاومت مکانیکی کمتری نسبت به مواد سرامیک یا فلزات آلیاژی دارد. اما کامپوزیت همچنان می‌تواند مقاومت خوبی در برابر فشار و استفاده روزانه داشته باشد. بنابراین مورد مقاومت را هم می توانید در تفاوت کامپوزیت و روکش دندان در نظر بگیرید.

شکل ظاهری و ماندگاری رنگ در کامپوزیت و روکش

شکل ظاهری و ماندگاری رنگ در کامپوزیت و روکش

دست آخر اینکه تغییر رنگ و شکل ظاهری را هم باید در مراحل بعدی تفاوت کامپوزیت و روکش دندان قرار داد. کامپوزیت از تطابق رنگ مناسب با دندان ها برخوردار است و ظاهری طبیعی تر ایجاد می کند. اما رنگ روکش دندا معمولاً پایدارتر است و با گذر زمان تغییر کمتری می کند.

بیشتر بدانید: پودر استخوان چیست و چه کاربردی در ایمپلنت دندان دارد؟

نکته پایانی

در این مطلب به تفاوت کامپوزیت و روکش دندان پرداختیم؛ همانطور که اشاره شد هر یک از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارند و اینکه کدام یک بهتر است، به نیازها و ترجیحات فردی شما، نظر دندانپزشک و بودجه شما بستگی دارد.

شما می توانید برای بهره مندی از خدمات دندانپزشکی به وبسایت دکتر محمدرضا دل آرام مراجعه کنید و با شماره های موجود بر روی وبسایت تماس بگیرید.

دکتر دل آرام

دکتر محمد رضا دل آرام متخصص جراحی لثه و ایمپلنت های دندانی و عضویت در:
انجمن پریودونتیست های ایران - انجمن ایمپلنتولوژی ایران - انجمن آکادمی پریودونتولوژی آمریکا
- انجمن آکادمی ایمپلنتولوژی آمریکا - دارای کورس جراحی های پیشرفته دهان از implantologie klinik در اولسبرگ آلمان - و نیز سخنران کنگره های دندانپزشکی
دارای مقالات علمی پژوهشی در ژورنال های داخلی و بین المللی

Back To Top