جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
کلینیک دکتر دل آرام

مراحل قالب گیری ایمپلنت دندان

Rate this post

ایمپلنت دندان دارای مراحل متفاوتی است که از معاینه و کشیدن دندان تا نصب فیکسچر و قالب گیری را شامل می شود. اما خود مراحل قالب گیری ایمپلنت دندان نیز در این میان حائز اهمیت است.

اهمیت مراحل قالب گیری دندان به رباط پریودنتال یا PDL باز می گردد؛ این رباط که از جنس فیبر است، دندان را به استخوان فک متصل می کند. عدم وجود این رباط باعث فشرده سازی استخوان فک و استخوان کرستال اطراف ایمپلنت می شود.

مراحل قالب گیری

به طور کلی مراحل قالب گیری ایمپلنت دندان شامل شناسایی اجزای ایمپلنت، انتخاب تری یا سینی مناسب یا ساخت سفارشی سینی و انتخاب مواد قالب گیری است.بیشترین اهمیت این مراحل در مورد اجزای قالب گیری و روش انجام آن است؛ این اجزا شامل سینی و مواد قالب گیری می شود.

بیشتر بدانید: سخت ترین مرحله ایمپلنت

اجزای قالب گیری ایمپلنت

اجزای قالب گیری ایمپلنت

در مراحل قالب گیری ایمپلنت دندان از اجزای مختلفی استفاده می شود؛ برای انجام هرچه بهتر این فرآیند، دندانپزشک باید بهترین و باکیفیت‌ترین تجهیزات را انتخاب کند. این اجزا شامل موارد زیر است:

  • سینی قالب گیری: موارد قالب گیری ایمپلنت باید درون محفظه ای ریخته شود که به آن سینی قالب گیری می گویند. سینی ها به دو نوع سفارشی یا قالب استوک وجود دارند و به دو دسته باز و بسته (تری باز و تری بسته) طبقه‌بندی می شوند.
  • مواد قالب گیری: جزئی دیگر از مراحل قالب گیری ایمپلنت دندان مربوط به موارد قالب گیری است. این مواد معمولاً از وینیل پلی سیلوکسان یا پلی اتر تشکیل شده است.

ترکیبات این مواد از حیث ویسکوزیته (گران روی) و سفتی باید به نحوی باشد که به هنگام خروج نه بسیار شل باشد که پاره شود و نه سفت که چیزی را ثبت نکند.

نحوه قالب گیری ایمپلنت دندان

برای انجام مراحل قالب گیری ایمپلنت دندان دو روش وجود دارد، در اصل بهتر است بگوییم که دو نوع قالب یا سینی به نام تری باز و تری بسته وجود دارد که دندانپزشک بر اساس نوع اباتمنت و نحوه قرارگیری آن یک کدام را انتخاب می کند. هر کدام از این تکنیک ها نیز مزایا و معایب خود را دارد که در ادامه بیشتر به آن پرداخته ایم.

نحوه قالب گیری ایمپلنت دندان

قالب گیری تری بسته

یکی از رایج ترین روش های که در مراحل قالب گیری ایمپلنت انجام می شود استفاده از قالب گیری با سینی بسته است. در این روش یک قالب به صورت اباتمنت بر روی ایمپلنت قرار  می گیرد و آن را قالب گیری می کند.

معمولاً در حالتی که باز شدن دهان با محدودیت روبرو است یا دسترسی کافی به پیچ‌های نگهدارنده قالب وجود نداشته باشد، باید از روش سینی بسته یا تری بسته استفاده شود.

قالب گیری تری باز

روش تری باز در قالب گیری به نسب روش تری یا سینی بسته دقت بالاتری دارد. در این روش از مراحل قالب گیری ایمپلنت دندان، اباتمنت دارای پایه ای بلندتز است به نحوی که این پایه از سینی قالب گیری بیرون می آید.

اباتمنت‌ های قالب گیری در این روش دارای شیارهای نگهدارنده عمیقی هستند که مواد قالب گیری را به‌خوبی قفل می‌ کند. دندانپزشک باید پیش از برداشتن قالب، قفل اباتمنت قالب گیری را بازکرده و پین را از آن جدا کند.

مزیت قالب گیری ایمپلنت تری باز

اگر در مراحل قالب گیری ایمپلنت دندان از روش تری باز استفاده شود، باید ماده قالب گیری در تکیه‌گاه سینی باز و در یک جهت دقیق قفل شود. این ماده باید دارای ویسکوزیته بالا و در عین حال سبک باشد. زیرا مواد سنگین باعث چین‌خوردگی شده و بر دندان‌های مجاور تاثیر می‌گذارند.

در روش قالب گیری با سینی باز ممکن است از سینی سفارشی ساخته شده در آزمایشگاه یا سینی استوک استفاده شود. سوراخی روی سینی تعبیه شده است تا بعد از قرارگیری داخل دهان، پین از آن خارج شود.

نکات مهم در قالب گیری ایمپلنت دندان

نکات مهم در قالب گیری ایمپلنت دندان

دندانپزشک در مراحل قالب گیری دندان باید به رادیوگرافی انجام شده پیش از قالب گیری توجه داشته باشد و بر اساس آن پوشش ایمپلنت را تعیین کند. در غیر این صورت ممکن است ایمپلنت با دندان‌های طبیعی تناسب نداشته باشد.

همچنین اگر از قالب پلی وینیل سیلوکسان برای قالب گیری ایمپلنت استفاده می شود، باید دستکش دندانپزشک از جنس وینیل باشد زیرا دستکش‌های لاتکس با مواد قالب گیری تعامل دارند.

بیشتر بدانید: بریج بهتر است یا ایمپلنت؟

نکته پایانی

در این نوشتار سعی شد به مراحل قالب گیری ایمپلنت دندان پرداخته شود. همانطور که مشاهده شد این مرحله اگرچه خیلی ساده به نظر می رسد اما در حقیقت نیازمند دقت و به کارگیری مواد مناسب است.

شما می توانید برای دریافت خدمات ایملپنت و همچنین سایر خدمات دندانپزشکی با مطب دکتر محمدرضا دل آرام تماس بگیرید.

پیمایش به بالا