جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
کلینیک دکتر دل آرام

دلایل لق شدن کامپوزیت دندان

5/5 - (1 امتیاز)

کامپوزیت به عنوان یکی از روکش های دندانی مورد استفاده قرار می گیرد و عمری حدود ۷ سال دارد. البته این ماندگاری به حفاظت دندان ها بستگی دارد. بنابراین عدم نگهداری درست علت خرابی روکش از جمله از دلایل لق شدن کامپوزیت دندان است.

لق شدن و افتادگی کامپوزیت دندان می تواند به مسئله ای آزار دهنده بدل شود که علاوه بر ضرر مالی، ظاهر دندان را نیز زشت می کند. در ادامه دلایل لق شدن کامپوزیت دندان را مرور کرده ایم.

دلایل لق شدن کامپوزیت دندان میزان دوام کامپوزیت چقدر است؟

سوالی که در مورد دلایل لق شدن کامپوزیت دندان مطرح می شود، این است که میزان دوام کامپوزیت چقدر است؟ همانطور که گفته شد به طور متوسط این ماندگاری حدود ۷ سال است.

روکش های دندان هرچقدر هم که قوی باشند، باز روکش هستند؛ در نتیجه ماده ای که کامپوزیت از آن ساخته می شود به سختی دندان های طبیعی شما نیست و در نتیجه دربرابر مواردی چون فرسایش، ترک خوردگی، شکستگی و لکه دار شدن آسیب پذیر خواهد بود. این تهدیدها بر طول عمر روکش دندان های شما تاثیرگذار خواهند بود.

بیشتر بدانید: اصلاح طرح لبخند

عفونی شدن لثه

بیماری و التهاب در لثه به علت تجمع باکتری و پلاک در خط لثه یکی از دلایل لق شدن کامپوزیت دندان است. در چنین شرایطی به دلیل مکانیزم دفاعی سیستم ایمنی بدن التهاب و عفونت لثه رخ می دهد و این عفونت در صورت عدم درمان ممکن است به شل شدن دندان و کامپوزیت نصب شده روی آن منجر شود.

پوسیدگی دندان  وشل شدن کامپوزیت

کامپوزیت بر روی دندان اصلی نصب می شود و پوسیدگی و حفره دار شدن دندان می تواند یکی دیگر از دلایل لق شدن کامپوزیت دندان است. به عبارتی دیگر این پوسیدگی باعث گسست پیوند ماده رزین و سطح دندان شده و در نتیجه آن کامپوزیت شل و کنده می شود.

برخی از عادات غذایی نیز می تواند پوسیدگی دندان و لق شدن کامپوزیت را تشدید کند. به عنوان مثال نوشیدن مکرر نوشابه های گازدار، نوشیدنی های کافئین دار یا شکلات به دلیل ماهیت اسیدی این مواد،  منجر به شل شدن تدریجی کامپوزیت می شود.

ضربه و فشار به کامپوزیت

علاوه بر موارد فوق، از جمله دیگر دلایل لق شدن کامپوزیت دندان، ضربه یا فشار آمدن بیش از حد به کامپوزیت است. در کنار این موارد برخی از عادات غلط همچون فشردن فک ها روی هم یادندان قروچه، استفاده از دندان ها برای شکستن یا پاره کردن چیزی و مواردی از این دست می توانند اباعث لق شدن روکش دندان شوند.

به این موارد باید مصرف مواد غذایی بسیار سفت و سخت را هم اضافه کنید. جویدن این غذاها فشار زیادی به سطح کامپوزیت وارد و باعث شل شدن آن و قطع پیوندش نسبت به دندان می شود.

دلایل لق شدن کامپوزیت دندان کیفیت مواد و ضعف در اجرا

واپسین دلیل از دلایل لق شدن کامپوزیت دندان، به عدم استفاده از متریال مرغوب برای کامپوزیت باز می گردد. نامرغوب بودن ماده رزین از ایجاد پیوند محکم بین کامپوزیت و مینای دندان جلوگیری می کند، بنابراین کامپوزیت پس از مدت کوتاهی لق گردد.

یکی از توصیه های مهم این است که برای انجام امور دندانپزشکی به مطب ها و مراکز شناخته شده رجوع کنید و از کیفیت مواد به کار رفته در پروتزهای دندانی و مواد ترمیمی اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بدانید: پروتز دندان 

نکته پایانی

در این مطلب در مورد دلایل لق شدن کامپوزیت دندان صحبت کردیم. همانطور که اشاره شد برای جلوگیری از لق شدن کامپوزیت علاوه بر رعایت بهداشت دندان باید به استفاده از مواد مرغوب نیز توجه کرد. به منظور دریافت خدمات دندانپزشکی و روکش دندان می توانید با مطب دندانپزشکی دکتر محمد رضا دل آرام تماس بگیرید.

پیمایش به بالا