جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
کلینیک دکتر دل آرام

طول عمر و ماندگاری لمینت دندان

Rate this post

رعایت نکات بهداشتی یکی از رازهای مهم برای طول عمر و ماندگاری لمینت دندان است و در صورتی که به درستی از لمنیت دندان نگهداری کنید، تا ۲۰ سال نیز امکان استفاده از آن ها وجود دارد.

از سویی دیگر و در صورت عدم مراقبت صحیح، طول عمر و ماندگاری لمینت دندان به کمتر از ۱۰ سال نیز افت خواهد کرد.

آسیب به لمینت دندان

یکی از نکات مطرح برای طول عمر و ماندگاری لمینت دندان، ترمیم پذیری آن است. اگر این لمینت ها کنده شده یا دچار لب پریدگی، ساییدگی و شکستگی شود، می توان آن را تعویض کرد.

به عبارتی دیگر دندان لمینت شده را بدون روکش نمی توان رها کرد زیرا پیشتر برای نصب لمینت بر روی آن خراشیدگی ایجاد شده است و در صورت هرگونه آسیب به لمینت، باید مجددا لمینت بر روی دندان نصب شود.

بیشتر بدانید: دلایل لق شدن کامپوزیت دندان

اقدامات مراقبتی برای حفظ لمینت

اقدامات مراقبتی برای طول عمر و ماندگاری لمینت دندان

گذاشتن لمینت بر روی دندان به معنی عدم نیاز به مسواک زدن نیست، بلکه طول عمر و ماندگاری لمینت دندان بستگی به همین مراقب بهداشتی دارد.

برای نگهداری از لمنیت دندان نیاز به کارهای چندان دشوار نیست، بلکه با روزی دوبار مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهانشویه (Mouthwash)، سلامتی دندان ها، لثه و همچنین روکش ها تضمین می شود.

چکاپ های دوره ای لمینت

به منظور افزایش طول عمر و ماندگاری لمینت، چکاپ های دوره ای آن توصیه می شود. برای این منظور لمینت دندان باید هر ۶ ماه یکبار از لحاظ وضعیت مورد بررسی دندانپزشک قرار بگیرد.

چنانچه آسیبی به دندان ها یا لمینت ها وارد شده باشد یا لمینت در آستانه آسیب قرار گرفته باشد می توان پیش از گسترش آسیب آن را ترمیم کرد.

چکاپ های دوره ای لمینت

لزوم ترک برخی از عادات برای حفظ لمینت

اگرچه روکش های لمینتی دارای استحکام بالایی هستند اما ادامه عادات غلط با دندان های لمینت شده، می تواند به این روکش ها آسیب وارد کند.

برخی از عادات منفی همچون باز کردن گره با دندان یا قطع کردن چسب و شکستن پسته با زور فک یاعث کاهش طول عمر و ماندگاری لمینت دندان می شود. این کارها را حتی با دندان های طبیعی و لمینت نشده نیز انجام ندهید زیرا به دندان آسیب جبران ناپذیری می رسد.

جویدن غذاهای سفت و آسیب به لمینت

برخی از مواد غذایی می توانند به طول عمر و ماندگاری لمینت دندان آسیب برسانند. به عبارتی دیگر خوردن غذاهای سفت، شکستن پوست آجیل و تخمه و همچنین عاداتی مانند جویدن یخ، همانطور که به سلامتی دندان های طبیعی آسیب می زند، باعث آسیب به لمینت ها نیز می شود. در نتیجه بهتر است در کنار ترک عاداتی که در مورد قبل اشاره شد این موارد را نیز احتیاط کنید.

جنس لمینت دندان و ماندگاری آن

استعمال سیگار و دخانیات

طول عمر و ماندگاری لمینت دندان با استعمال دخانیات ارتباطی معکوس دارد. این مواد باعث تغییر رنگ لمینت شده و همچنین دندان اصلی زیر آن را می پوساند، به علاوه اینکه بروز بیماری های لثه را نیز دامن می زند. بنابراین برای جلوگیری از کاهش عمر لمینت ها باید مصرف دخانیات را ترک کنید.

جنس لمینت دندان و ماندگاری آن

آخرین فاکتور مهم و مؤثر بر طول عمر و ماندگاری لمینت دندان، جنس آن است. هرچه جنس لمینت مرغول تر باشد طول عمر آن نیز بیشتر خواهد بود.

در کنار این مورد مهارت دندانپزشک و همچنین سن بیمار میز مهم خواهد بود. هرچه دندانپزشک با مهارت بیشتری لمینت را نصب کرده باشد طول عمر آن بیشتر خواهد بود همچنین اگر سن بیمار بالا باشد با عقب نشینی بافت لثه و افزایش طول دندان احتمال آسیب به لمینت بالاتر می رود.

بیشتر بدانید: بلیچینگ دندان

نکته پایانی

در این مطلب به طول عمر و ماندگاری لمینت دندان پرداختیم. همانطور که اشاره شد، نگهداری از لمینت همچون دندان های اصلی نیازمند توجه است و حتی بهترین لمینت ها نیز در مقابل بی احتیاطی و عادات غلط آسیب پذیر خواهند بود.

چنانچه به ویزیت دندانپزشک نیاز دارید می توانید با مطب دکتر محمدرضا دل آرام تماس بگیرید.

پیمایش به بالا