جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
کلینیک دکتر دل آرام

مراحل لمینت دندان

5/5 - (1 امتیاز)

لمینت دندان عبارت است از روکش ‌های ظریف اما مستحکمی است که برای پوشاندن دندان‌ استفاده می ‌شود؛ مراحل لمینت دندان شامل معاینه، جرم گیری، تراش دادن دندان، قالب گیری، لمینت موقت و در نهایت گذاشتن لمینت اصلی است.

از لمینت برای رفع مشکلات ظاهری دندان همچون شکستگی، ترک‌های دندانی و همچنین سفید کردن و پوشاندن فواصل باز بین دندان ها استفاده می ‌شود. مراحل لمینت دندان در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است.

البته در کنار لمینت، کامپوزیت دندان نیز وجود دارد که برای دانستن تفاوت آن می توانید نگاهی به مقاله کامپوزیت بهتر است یا لمنیت؟ بیندازید.

مراحل لمینت دندان؛ مرحله اول، معاینه

نخستین مرحله از مراحل لمنیت دندان به معاینه و بررسی وضعیت دندان ها اختصاص دارد. در این مرحله شرایط لثه بیمار مورد معاینه قرار می گیرد.

چنانچه اندازه لثه نامتعارف باشد یا لثه بیمار در شرایط خاصی قرار داشته باشد، پیش از شروع فرآیند لمینت دندان باید این مشکل برطرف شود، همین فرآیند برای وضعیت دندان بیمار نیز صدق می کند.

مراحل لمینت دندان؛ مرحله اول، معاینه

پاکسازی و جرم گیری برای لمنیت دندان

پس از آنکه شرایط لثه و دندان مورد بررسی قرار گرفت، باید دندان های بیمار پاکسازی و جرم گیری شده و سپس عکس رادیوگرافی از آن تهیه شود.

این عکس برداری نقش مهمی در مراحل لمینت دندان دارد زیرا به نوعی شبیه سازی دندان بیمار پس از لمینت را نشان می دهد و بیمار بیشتر به وضعیت دندان خود، پیش و پس از لمینت پی می برد.

تراش دادن دندان برای لمینت

پس از اینکه مراحل بالا یعنی معاینه، جرم گیری و عکس برداری انجام شد، نوبت به بخشی دیگر از مراحل لمینت دندان یا ونیر (Porcelain veneers) می رسد. در این مرحله که به تراش دادن دندان اختصاص دارد، دندانپزشک حدود ۰٫۳ تا ۱ میلی‌متر از مینای دندان بیمار را می تراشد.

میزان تراشیدگی به نوع دندان و مینای آن بستگی دارد و باید دندان به نحوی آماده شود که قالب لمینت به صورت کامل روی آن را بپوشاند.

این مرحله می تواند بدون بی حسی یا به همراه بی حسی باشد. پس از آنکه تراش دادن به پایان رسید، دندان های بیمار قالب گیری شده و این قالب برای ساخت روکش به لابراتوار ارسال می شود.

پاکسازی و جرم گیری برای لمنیت دندان

قالب گیری دندان در لمینت

قالب گیری فرآیند مهمی در مراحل لمینت دندان به شمار می رود زیرا لمینت بر اساس آن انجام می شود. قالب گیری به صورت استفاده از خمیر یا نخ زیر لثه ای انجام می شود که در ادامه مختصری به آن اشاره شده است.

  • قالب گیری با خمیر: در این روش خمیری در دهان بیمار قرار می گیرد و او برای چند دقیقه باید خمیر را گاز بگیرد تا نقش دندان روی آن حک شود.
  • نخ زیر لثه ای: در این مرحله به هنگام قالب گیری، لثه را به طور کامل کنار می زنند و فرم لبه های دندان روی خمیر حک می شود.

نصب لمینت موقت روی دندان

پس از آنکه از دندان بیماری قالب گیری به عمل آمد، باید روکشی موقت بر روی دندان قرار بگیرید. البته در روش های جدید ایمپلنت نیازی به روکش موقت نیست.

با این به منظور جلوگیری از آسیب به دندان و تا انجام ادامه مراحل لمینت دندان، روکشی موقت بر روی دندان بیمار نصب خواهد شد.

انتخاب رنگ لمینت دندان

انتخاب رنگ لمینت دندان

اما مراحل لمینت دندان تنها به تراش دادن و قالب گیری منتهی نمی شود بلکه خود انتخاب رنگ لمینت نیز بحثی جداگانه دارد. جدول استاندارد لمنیت شامل ۴۴ رنگ و به طور کلی ۴ دسته است.

  • دسته A: رنگ قهوه ای مایل به قرمز
  • دسته B: رنگ زرد متمایل به قرمز
  • دسته C: رنگ خاکستری
  • دسته D: رنگ خاکستری مایل به قرمز

در انتخاب رنگ لمینت مواردی همچون رنگ چشم، پوست، دندان و البته جنسیت فرد مشخص می شود.

مرحله پایانی لمنیت دندان؛ نصب لمینت ثانویه

در واپسین مرحله از مراحل لمینت دندان، هنگامی که لمینت اصلی آماده شد، آن را با لمینت موقت جایگزین می کنند. در روش های سنتی آماده‌سازی لمینت چیزی بین ۲ تا ۴ هفته زمان می برد اما در روش های مجهز به تکنولوژی CAD/CAM این فرایند ظرف یک جلسه تمام می شود و نیازی به لمینت موقت نیست.

بیشتر بدانید: آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

نکته پایانی

در این نوشتار به مراحل لمینت دندان پرداختیم؛ این قرآید به طور کلی حدود ۳ تا ۴ جلسه زمان می برد که از لحاظ زمانی در حدود ۶ هفته خواهد بود. برای ویزیت و همچنین کسب اطلاعات بیشتر در خصوص لمینت دندان می توانید با مطب دندانپزشکی دکتر محمدرضا دل آرام تماس بگیرید.

پیمایش به بالا