جستجو کردن
کلینیک دکتر دل آرام

راهنمای غلبه بر ترس از دندانپزشکی

راه حلهاى مقابله با ترس از دندانپزشکى

۱- حس ناخوشایند هنگام کار دندانپزشکی در افراد مختلف متفاوت است،بهتر است در روز ویزیت دندانپزشکى با افکار و انرژى مثبت به نتیجه درمان فکر کنیم تا روند درمان و اینکه بعد از این جلسات عضوى بیمار از بدنمان سلامتى خود را مجدداً بازمیابد.

۲- ترس از درد سوزن بی‌حسی:

این مسئله را می‌توان با روش‌هایی که توسط دندانپزشک اجرا می‌شود، کاهش داد.

مطلب مهم ،تکنیک تزریق ماده بی‌حسی است که اگر به‌صورت آرام و با‌حوصله انجام شود بدون درد خواهد بود. در ضمن می‌توان محل ورود سوزن را از قبل با اسپری یا ژل‌های بی‌حسی، به‌طور کامل بی‌حس کرد

۳- صداهای ناشی از دستگاه‌های چرخشی:

بعضى افراد از صداهای ناشی ازتوربینهاى دندانپزشکی شکایت دارند که این مشکل را می‌توان با گوش دادن به موسیقی دلخواه خود از طریق هدفون یا  گوش دادن به موسیقی که در محیط مطب پخش می‌شود، کنترل کرد.گاهى حتى قرار دادن پنبه در گوش نیز توصیه مى شود.

۴- ترس از عوارض درمان‌های دندانپزشکی

مانند درد بعد از ارتودنسى یا عصب‌کشی و یاجراحی‌هایی مانند کشیدن دندان عقل یا ایمپلنت یکی از دغدغه‌های بیماران است.

با استفاده از داروها و مُسکن پیشگیرانه قبل ازدرمان و مراعات نکات بعد از درمان توسط بیمار می‌توان درد و تورم را کاهش داد.

۵- ترس از بهداشت نامناسب

یا بیماری‌های واگیر‌دار مثل هپاتیت و ایدز :علاوه بر رعایت اصول بهداشتى توسط دندانپزشک،این بیمار است که باید از دندانپزشک خود بخواهد که چه تمهیداتی برای کنترل عفونت در مطب تدارک دیده است، مثل استفاده از لوازم یکبار مصرف، پک کردن وسایل، استریل کردن لوازم دندانپزشکی و دفع صحیح زباله‌ها و واکسیناسیون پرسنل از مسائل مهمی هستند که بیمار باید به آن توجه کند.رعایت این نکات اطمینان کافى براى عدم سرایت بیماری را ایجاد مى کند