skip to Main Content

ساخت دندان با سلولهای بنیادی در اصفهان

Rate this post

مسئول کمیته سلولی مرکز تحقیقات پروفسور ترابی نژاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز دوشنبه در این باره به ایرنا گفت: پژوهشگران این مرکز با استفاده از سلول های بنیادی حاصل از جوانه دندانی موفق به ساخت دندان بیولوژیک (زیستی ) تا مرحله پیشرفت تکاملی آن در مراحل پاتولوژی (بافت شناسی) شدند.
دکتر نصرت نوربخش با بیان اینکه این موفقیت در قالب پژوهشی با عنوان « پیوند سلول های بنیادی موجود در جوانه دندانی مدل حیوانی موش به ناحیه عضله جونده» بدست آمد افزود: تا کنون فقط یک گروه پژوهشی در امریکا موفق به انجام چنین کاری شده است.
وی با بیان اینکه هنوز ساخت دندان از سلولهای بنیادی برای انسان کار نشده است اظهار کرد: تکامل جنینی موش و انسان شبیه یکدیگر است و می توان با انجام این تحقیقات نسبت به عملی کردن آن برای انسان در سالهای آینده نیز امیدوار بود.
این دندانپزشک، ساخت دندان از سلولهای بنیادی را مقدمه ای برای کمک به سایر تحقیقات درباره تولید اندام هایی مانند کبد ( اندام زایی ) خواند و گفت: هر پژوهشگری در زمینه تحقیقاتی خود می تواند از این الگو استفاده کرده و با استفاده از سلولهای بنیادی، بافت مربوطه را در آزمایشگاه ایجاد کند.
نوربخش همچنین این تحقیقات را برای شناخت روند تکاملی سیگنالهای ژنتیکی و هنجارهای ایجاد شده در جنین بسیار مفید دانست.

New tooth
وی درباره چگونگی انجام این تحقیق توضیح داد: در این پروژه، جنین موش را در روز چهاردهم باروری از شکم مادر خارج و جوانه دندان آسیاب موش را جدا کردیم.
پژوهشگر مرکز تحقیقات ترابی نژاد با اشاره به خارج کردن سلولهای بنیادی «اکتودرم» و «مزانشیم» از جوانه دندان آسیاب موش ادامه داد: این سلول ها ۲۴ ساعت در داربست ساخته شده ای قرار داده شده و پس از آن در زیر عضله جونده موش نر کاشته شد.
وی با بیان اینکه بافت دندانی بعد از ۲۰ روز از کاشت، تشکیل شد ادامه داد: دندان جدید تولید شده بجای دندانی که افتاده بود قرار داده شد.
نوربخش در پاسخ به این سوال که چگونه می توان این تحقیق را بر روی انسان انجام داد گفت: برای این کار باید از جوانه دندان جنین های سقط شده استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پژوهشگاه رویان در صدد تکمیل و توسعه این پروژه تحقیقاتی هستیم.
مرکز تحقیقات پروفسور ترابی نژاد فعالیت خود را در زمینه دندانپزشکی و علوم دهان و دندان از سال ۱۳۸۰ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آغاز کرده است.

دکتر دل آرام

دکتر محمد رضا دل آرام متخصص جراحی لثه و ایمپلنت های دندانی
عضو انجمن پریودونتیست های ایران
عضو انجمن ایمپلنتولوژی ایران
عضو انجمن آکادمی پریودونتولوژی آمریکا
عضو انجمن آکادمی ایمپلنتولوژی آمریکا
دارای کورس جراحی های پیشرفته دهان از implantologie klinik در اولسبرگ آلمان
سخنران کنگره های دندانپزشکی
دارای مقالات علمی پژوهشی در ژورنال های داخلی و بین المللی

This Post Has 30 Comments
  1. حقیقتش رو بخواهید از دندان مصنوعی خسته شدم اگه روش سلول‌های بنیادی کشت دندان انجام شدنی باشه حاضرم با کمال میل داوطلب اینکار باشم خواهش میکنم اگه شدنی هست به بنده اطلاع بدید با تشکر علیرضا رضائی خواه از قم ۰۹۱۰۴۶۵۵۹۰۰

  2. سلام جناب دکتر خسته نباشید. با توجه به اطلاعات دقیق شما در این باره اطلاع دارید در کدام کشورها و کلینیک ها این کار انجام میشه ؟ در علوم تحقیقات اصفهان این روش تست میشه؟مثلا خود دکتر ترابی نژاد بزرگوار این تست رو انجام میدن؟ به اطلاعات بسیار دقیق تری احتیاج دارم لطف راهنمایی بفرمایید

  3. تکنولوژی ترمیم دندان با استفاده از سلول های بنیادی آیا روی انسان اجرا شده یا خیر؟
    در کشور ما هم انجام شده؟

  4. بنده در زمان ارتودنسی چند عدد خال دندون و لک سفید زدم و از این بابت بسیار ناراحت شدم ، اگه روزی این تکنولوژی در داخل کشور برای ترمیم دندان انجام شود بنده داوطلب هستم

  5. با سلام و خدا قوت،من ۴۰ سال سن دارم،و ۲ تا از دندونام سوراخ شده میخواستم بدونم آیا امکان ترمیم دندان هست؟
    انشاالله به زدی شاهد پیشرفت این علم بزرگ باشیم
    با تشکر

  6. جدی واسم تعجبه که تا الان نتونستن چاره ای واسه دندون پیدا کنن، کاشت سلول بایست با سرعت بیشتری پیش بره من حاضرم سرمایه گذاری کنم رو این کار.واقعا اگه کسی بتونه عمر دندون رو از عمر انسان بیشتر کنه اسمش تا ابد تو تاریخ میمونه

  7. سلام. خسته نباشید
    ببخشید در آینده با استفاده از همین سلول های بنیادی میشه دندون های که کاملا عصب کشی شدن رو زنده کرد؟ و آیا در ایران داره روی این پروژه هم کار میشه؟

  8. سلام ، آیا این روش امکان داره تا ۱۰ سال آینده بصورت عملی بر روی انسان انجام بشه؟ و اینکه در صورت عملی شدن احتمال میدید تا چند سال بعد در کشور ما عملی بشه، مسلماً پاسخ قطعی و دقیق نخواهد بود پس سپاسگزار میشم پاسخی هر چند محتمل بدید ممنونم

  9. سلام خدمت آقای دکتر که به صراحت و حوصله جواب سوال ها را می فرمایند من از دوران نوجوانی درگیر دندان درد ودرست کردن دندان روکش و ترمیم بودم طوری که حالا تمام دندان ها روکش هستند و چقدر از این بابت عذاب می کشم خدا می داند فقط لحظه شماری می کنم که انشا الله به زودی پژوهشگران عزیز کشورمان بتوانند به این دستاورد مهم برسند که خیلی ها مثل من آسایش و آرامش پیدا کنند انشا الله
    من جزو اولین داوطلبان خواهم بود با تشکر و سپاس از شما

  10. سلام وقت به خیر ممنون از پاسخ
    صریح و روشن شما
    من جزو اولین داوطلبان خواهم بود در صورت امکان لطفا خبر بدهیدیک دنیا ممنون و سپاسگزارم با تشکر و سپاس از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top