skip to Main Content

سؤالات رایج درمورد ایمپلنت

5/5 - (1 امتیاز)

آیاایمپلنتهای دندانی نیازبه مراقبت ویژه دارند؟

ایمپلنت ها همانند دندان های طبیعی نیاز به مراقبت و بهداشت منظم و دایمی دارند. البته ایمپلنت ها دچار پوسیدگی نمیشوند! ولی بافت های اطراف ایمپلنت که به بافت های نگهدارنده ی ایمپلنت مشهور هستند( منطور همان لثه و استخوان فک اطراف ایمپلنت میباشد) در صورت عدم رعایت بهداشت و مراقبت مناسب دچار بیماری و التهاب شده و تحلیل خواهند رفت که در صورت عدم درمان باعث از دست رفتن ایمپلنت خواهد شد.

درچه مواردی ازایمپلنت استفاده میشود؟

به طور کلی برای جایگزینی  هر دندانی که ازدست رفته (در اثر کشیدن ، ضربه و…)  بهترین انتخاب ایمپلنت است. درمان ایمپلنت مزایای بسیاری دارد که در بخش های دیگر همین سایت مفصلا توضیح داده ام. البته اگر از کشیدن دندان مدت زیادی گذشته ممکن است آماده سازی محل ایمپلنت نیاز به درمان ها و جراحی های خاصی داشته باشد( انواع پیوندها)

 

 

دربعضی موارداستخوان شخص ضعیف است بایدچه کرد؟

باید بوسیله مواد استخوانی تقویت گردد ، که این امر یا قبل از قراردادن ایمپلنتها صورت می گیرد و یا هنگام قراردادن آنها.دربیشترمواقع عمل جراحی قراردادن ایمپلنتها بدون جراحی تحت بی حسی موضعی و یا با انجام جراحی محدود انجام می‏گردد. در صورت تمایل بیمار با قالبگیری قبل از کار و ساخت دندان های موقت جهت خالی نبودن دهان پلاک موقت در جای خالی می‏تواند قرار گیرند تا زمانی که ایمپلنت خود دارای رویه ی دندانی شود. این زمان بین ۲ ماه تا ۵ ماه می تواند باشد.

آیاهرکس میتواندهمانشکل ظاهری راکه ازایمپلنت انتظارداردبدست آورد؟

هر شخصی دارای شرایطی مخصوص به خود در زمینه  استخوان مخاطی وظاهری می باشد، که بر اساس ساختمان و زاویه دندان‏ها و استخوان فک پس از خارج شدن دندان ها و خصوصاً بر اساس وضعیت و محل فک مقابل و سایز و رنگ دندان های مجاور ناحیه بی دندانی، رنگ و سایز روکش نهایی تعیین و ساخته میشود که شباهت بسیاری با دندان طبیعی فرد و شکلی بسیار عادی و طبیعی خواهد داشت.

نقش ایمپلنت درحفظ استخوان فک چیست؟ 

حجم استخوان فک علاوه بر کارآیی آن به عنوان محافظ ریشه دندان در ظاهر افراد هم تاثیر به سزائی دارد. ایمپلنت های دندانی در نقاطی که دندان از دست رفته است می توانند حجم استخوان فرد را حفظ کنند و با بهبود ظاهر صورت در بهبود کیفیت زندگی افراد تاثیر به سزائی بگذارند.

مزایای استفاده ازایمپلنت نسبت به دست دندان متحرک ویاپروتزثابت چیست؟

مزیت ایمپلنت نسبت به پروتزی همچون  بریجدرعدم استفاده ازدو دندان سالم مجاور به عنوان پایه درایمپلنت گذاری است، زیرا در روش بریج استفاده ازدو دندان مجاور به عنوان پایه، باعث آسیب به آنها شده ودر نهایت آن دندان های سالم نیز از بین خواهند رفت و فرآیند تحلیل استخوان که با کشیدن دندان آغازشده است، ادامه می یابد. کاشت ایمپلنت، هم ازآسیب به دندان های مجاور ممانعت می کند و هم وجود فیکسچردراستخوان فک، پدیده تحلیل استخوان فک را به میزان چشمگیری کاهش می دهد. اما در بعضی موارد مراجعه دیر هنگام فرد برای کاشت دندان (ایمپلنت) یا وجودکیست و تومورهای دهانی منجر به ازبین رفتن فضای مناسب وکم شدن قطرو ارتفاع استخوان فک می شود که دراین حالت، دندانپزشک قبل یا همزمان باجایگذاری فیکسچر، بااستفاده از پودرو بلاک استخوانی وممبرین (بایومتریال ها) استخوان را بازسازی کرده تا شرایط مناسب برای قرارگیری ایمپلنت مهیاگردد. پس به طور کلی مزیت های ایمپلنت در مقایسه با دیگر پروتز ها عبارت است از:

 زیبایی : ایمپلنت کاملا شبیه دندان خودتان خواهد بود و از آنجایی که با استخوان فک درگیر می شود، مانع از تحلیل استخوان و لثه می شود. به هر حال کسی متوجه نخواهد شد که شما یک دندان جایگزین دارید.

حفظ ساختمان دندانهای مجاور : در این روش دندانهای مجاور تراشیده نمی شوند و دچار پوسیدگی های بعدی نخواهند شد.

اعتماد به نفس : به طور یقین با استفاده از ایمپلنت احساس بهتری نسبت به خود، خنده و صحبت کردنتان دارید.

قابل اعتماد : درصد موفقیت ایمپلنت های دندانی بسیار بالا است ، و بهترین انتخاب برای جایگزینی دندان از دست رفته شما است و بر خلاف ادعاهای خلاف واقع گذشته در این رابطه، درصد موفقیت ایمپلنت نسبت به سایر روشهای جایگزینی دندان، بسیار بالاتر است و از آنجا که بدنه ایمپلنت از تایتانیوم خالص ساخته می شود، واکنشی به صورت رد پیوند وجود نخواهد داشت.

طول عمر ایمپلنت های دندانی چقدراست؟ 

با پیشرفت هایی که دندانپزشکی نوین داشته انتظار می رود بیشتر ایمپلنت ها عمر نا محدودی داشته باشند البته طول عمر یک درمان ایمپلنت بستگی به عوامل متعددی دارد که بهداشت ونحوه نگهداری توسط بیمار، قطر و طول ایمپلنت و توزیع صحیح نیروها روی ایمپلنت موثرهستند.

 

آیاایمپلنت پس میزند؟

ایمپلنت دندانی بر خلاف انواع دیگر پیوندها ( قلب ،کلیه، ریه و… ) پس نمیزند چرا که تیتانیوم فلزی است که با محیط بدن کاملاً سازگار است و در واقع با استخوان های اطراف یکپارچه میشود و جزئی از بدن میشود. اما علل از دست دادن ایمپلنت شامل:

  • جراحی نامناسب
  • تروما ( آسیب و ضربه ) به ایمپلنت دندانی بلافاصله بعد از جراحی
  • پروتز نامناسب و عدم پخش صحیح نیرو
  • ، عدم رعایت بهداشت دهان توسط بیمار

اگرایمپلنت انجام نشودوجای دندان خالی بماندچه میشود؟

وقتی شما دندانتان را از دست می دهید ، آهسته آهسته استخوان در آن ناحیه تحلیل می رود و کم کم دندانهای مجاور تغییر مکان می دهند و تماسشان غیر عادی شده و موجب ورود مواد غذایی بین بقیه دندان ها و پوسیدگی و یا ناراحتی لثه آنها می گردد، سپس دندانهای مقابل رویش بی رویه می کنند و سیستم دندانی شما را دچار اختلال مینمایند. استخوان فک کم کم تیز می شود و نسج نرم روی آن ( لثه) نازک و آسیب پذیر می شود. زبان رشد بی رویه می کند و در جای خالی قرار می گیرد. در صورت از دست دادن دندانهای بیشتری، عملکرد سیستم جونده به نسبت یک سوم تا یک چهارم برابر کاهش می یابد و شخص به سمت غذاهای غیر فیبری و نرم گرایش پیدا می کند. وقتی استخوان تحلیل می رود در این زمان حتی درمان توسط ایمپلنتهای دندانی گاهی غیر ممکن و یا خیلی سخت و زمان بر می شود. پس برای رسیدن به نتیجه مطلوب در کاشت دندان داشتن لثه‌ای سالم با خون‌رسانی مناسب و سیستم ایمنی مناسب ضروری است.

پوکی استخوان مانعی برای ایمپلنت نیست؟

توجه به داروهای مصرفی بیماران دارای پوکی استخوان، یا کاهش تراکم استخوان از نکات بسیار مهمی است که در جراحی ایمپلنت باید به آن توجه شود.این بیماران اغلب به جز کلسیم، از داروهای خاص دیگری نیز استفاده می‌کنند که به صورت هفته‌ای یک‌بار تجویز می‌شود و اغلب به علت عدم آشنایی بیماران با دارو‌های مکمل کلسیمی اشتباه گرفته می‌شود. این داروها به علت عوارض مخرب روی استخوان فک، از رژیم دارویی بسیاری از کشورها در حال حذف شدن است. باید توجه کرد در صورتی که این دسته از بیماران بیش از سه سال ازاین دسته دارویی استفاده کرده باشند، باید با پزشک معالج درارتباط باقطع یا جایگزینی این دسته دارویی مشورت شود و درصورت امکان تا سه ماه درمان دارویی آنها به تعویق بیفتد.

 

کاشت دندان دراستخوان تحلیل رفته،انجام پذیراست؟

در بیمارانی که مشکلات و بیماری‌های سیستمیک ندارند نیز ممکن است که استخوان‌های فک پس از کشیدن دندان، تحلیل برود که این میزان در سال اول پس از کشیدن دندان بیشتر از سال‌های بعد است. در افرادی که استخوان تحلیل رفته و نیاز به جایگزینی ایمپلنت دارند درمان موفق ایمپلنت میسر نخواهد شد، مگر با بازسازی استخوان، که این امر بر جایگزینی ایمپلنت اولویت دارد. جایگزینی استخوان، یعنی یک نسج زنده اغلب دشوار‌تر از جایگزینی دندان است. در صورتی که به این امر توجه نشود ایمپلنت، چه به صورت فوری چه به صورت تاخیری حتی پس از چند سال دچار مشکل خواهد شد.

در کلینیک دکتر محمد رضا دل آرام متخصص جراحی لثه و ایمپلنت های دندانی خدمات درمانی ایمپلنت دندان، جراحی های پیشرفته لثه ، لمینت دندان  ، طراحی لبخند و دیگر خدمات دندانپزشکی با بالاترین سطح کیفیت به شما ارائه میشود .

برای تنظیم زمان پذیرش و وقت معاینه میتوانید با شماره تلفن های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

دکتر دل آرام

دکتر محمد رضا دل آرام متخصص جراحی لثه و ایمپلنت های دندانی
عضو انجمن پریودونتیست های ایران
عضو انجمن ایمپلنتولوژی ایران
عضو انجمن آکادمی پریودونتولوژی آمریکا
عضو انجمن آکادمی ایمپلنتولوژی آمریکا
دارای کورس جراحی های پیشرفته دهان از implantologie klinik در اولسبرگ آلمان
سخنران کنگره های دندانپزشکی
دارای مقالات علمی پژوهشی در ژورنال های داخلی و بین المللی

Back To Top