skip to Main Content

بیماری لثه و تاثیر آن بر ایمپلنت های دندانی

5/5 - (1 امتیاز)

CHAPTER 24-005 periimplantitisRetocadaperio

بیماری لثه یا periodontitis باعث تحلیل و یا تخریب و از بین رفتن بافت های اطراف دندان (شامل خود لثه و استخوان اطراف دندان) می شود که در میان مردم به “پیوره” هم مشهور است. البته عبارت “پیوره” در حال حاضر منسوخ شده و در مقالات و کتب علمی کاربرد ندارد و عبارت دقیق تر همان “پریودونتیت” است. بیماری لثه در صورت عدم درمان باعث لقی دندان ها و نهایتا از دست رفتن آن ها میگردد.

در مورد انواع  “پریودونتیت” یا بیماری لثه ،علل ایجاد آن و روش های پیشگیری در قسمت مربوطه در همین سایت  توضیح داده ام و میتوانید به آنجا مراجعه کنید. در این قسمت میخواهم در مورد ارتباط و تاثیر این بیماری بر درمان های ایمپلنت توضیح دهم.

سلامت لثه اساس سلامتی دندان و درمان بیماری لثه مقدم بر سایر درمان های دندانپزشکی (اعم از ترمیم و پر کردن، درمان ریشه یا عصب کشی و درمان های پروتزی شامل انواع روکش ها) می باشد. به بیان ساده تر اگر دندانی دچار مشل و ناراحتی شود ومثلا نیاز به عصب کشی و پر کردن یا روکش داشته باشد، ابتدا باید وضعیت لثه (پریودونتال) مورد بررسی و درمان احتمالی  قرار گیرد( مگر حالت اورژانس و درد بسیار شدید که در آنصورت ابتدا درد باید تسکین بیابد و درمان اورژانس در اولویت خواهد بود تا درد کاهش یافته و یا برطرف گردد) و سپس سایر درمان ها انجام گیرد چرا که در صورت وجود مشکل لثه ای، سایر درمان ها دوامی نخواهد داشت و مانند اینست که ساختمانی را روی ستون های سست بسازیم.

قبل از انجام درمان ایمپلنت نیز میبایست وضعیت لثه ها به حالت سالم و با ثبات در آمده باشد .امروزه ثابت شده که میکروب هایی که باعث بیماری لثه وبافت های اطراف دندان میشوند میتوانند بافت های اطراف ایمپلنت ( لثه و استخوان) را نیز در گیر کرده باعث تخریب آن ها شوند.

بنا براین تشخیص و درمان قطعی بیماری لثه قبل از درمان ایمپلنت بسیار جدی و الزامی ست.

 عدم توجه به این مطلب مهم باعث عدم موفقیت و شکست درمان های ایمپلنت خواهد شد که متاسفانه در حال حاضر بسیار شایع میباشد و  شخصا هر هفته شاهد این نوع درمان های ناقص توسط برخی همکاران هستم.

دکتر دل آرام

دکتر محمد رضا دل آرام متخصص جراحی لثه و ایمپلنت های دندانی
عضو انجمن پریودونتیست های ایران
عضو انجمن ایمپلنتولوژی ایران
عضو انجمن آکادمی پریودونتولوژی آمریکا
عضو انجمن آکادمی ایمپلنتولوژی آمریکا
دارای کورس جراحی های پیشرفته دهان از implantologie klinik در اولسبرگ آلمان
سخنران کنگره های دندانپزشکی
دارای مقالات علمی پژوهشی در ژورنال های داخلی و بین المللی

Back To Top