جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
کلینیک دکتر دل آرام

بهداشت دهان و دندان: چرا و چگونه؟

5/5 - (1 امتیاز)

چگونه میتوانیم در تمام عمر خود دندان های سالم داشته باشیم؟ این سوالی ست که همه دوست دارند جوابی ساده داشته باشد. واقعیت اینست که با رعایت چند نکته میتوانید از بیماری های دهان ودندان تا حد زیادی مصون بمانید یا اینکه این مشکلات را به حداقل برسانید.

هدف از بهداشت دهان چیست؟ جواب آن یک جمله است:حذف پلاک میکروبی. اما این جواب نیاز به توضیح دارد:پلاک میکروبی چیست و چگونه میتوان آن را حذف کرد؟

پلاک میکروبی یک لایه ی نامرٔی از میکروب هاست که به صورت یک صفحه ی بسیار نازک سطح دندان ها و لثه ها را میپوشاند. ایجاد آن تنها به چند ساعت زمان نیاز دارد و در مراحل اولیه میکروب های مضر در داخل آن کم هستند ولی به مرور تعداد کل میکروب ها و نیز میکروب های مضر افزایش میابند به طوری که بعداز دو تا سه روز مملو از میکروب های بیماریزا خواهد شد. لازم به ذکر است که در داخل دهان صدها نوع میکروب و باکتری وجود دارد که تعدادی از آنها مضر هستند. برخی از این باکتری های مضر باعث پوسیدگی دندان ها و برخی دیگر باعث بیماری لثه میشوند. ولی همه ی آن ها به صورت پلاک یا همان صفحه ی نامریی روی سطح دندان ها و لثه ها تجمع پیدا میکنند. اما آیا میتوانیم این پلاک میکروبی را ببینیم؟ در حالت عادی نه ولی اگررنگ های خاصی که به آن ها آشکار کننده(disclosing) گفته میشود، روی پلاک قرار بگیرد ، قابل رویت میشوند. این آشکار کننده ها به صورت قرص جویدنی ویا محلول دهانشویه وجود دارند. استفاده از این آشکار کننده ها بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کمک میکند تا شما متوجه شوید که در که در کدام ناحیه پلاک میکروبی باقی مانده و در واقع آن ناحیه را خوب تمیز نکرده اید.

به هر حال هدف از رعایت بهداشت دهان و دندان حذف این پلاک است نه باقیمانده ی مواد غذایی. یعنی اگر حتی غذایی مصرف نشود ممکن است این پلاک ایجاد شود.

اصلی ترین راه حذف این پلاک مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است. البته نکته مهم تعداد دفعات کافی و نیز استفاده از روش و تکنیک مناسب است. روش های مختلفی برای مسواک زدن معرفی شده اما من یک روش ترکیبی راحت که در عین حال مفید و موثر نیز هست را از روش های موجود استخراج کرده ام که در مقاله ی تکنیک های رعایت بهداشت (در همین سایت) آموزش خواهم داد.در صورتی که روش ویژه ای برای شرایط خاصی نیاز باشد بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید.images

پیمایش به بالا